الگوهاي فعال تدريس - نقد و بررسي انواع روش تدريس رياضي

بحث در روش تدريس رياضي به زمان ما منحصر نمي شود. از هنگامي كه تدريس رياضي مطرح بوده است، روش تدريس آن نيز مورد بحث و مطالعه بوده است. با مطالعه تاريخ آموزش و پرورش، ملاحظه مي كنيم كه همواره دو نوع آموزش درمقابل هم قرار داشت هاند. دسته اول، روشهاي تدريس سنتي، كه در گذشته هاي دور به كار مي رفته اند و دسته دوم، روشهاي مبتني بر يافته هاي روانشناسي است كه به طور عمده از قرن بيستم به بعد تكوين يافته اند و به روشهاي جديد شهرت دارند. از ميان روشهاي سنتي مي توان از روش سقراطي و روش مكتبخانه اي در ايران و ديگر كشورهاي اسلامي نام برد. از روش هاي جديد در تدريس رياضي مي توان به روش توضيحي، روش سخنراني، روش اكتشافي، روش حل مساله، روش بحث در كلاس، روش پرسش و پاسخ، روش فعال، روش قياسي و استقرايي آموزش مهارتهاي فراشناختي نام برد. در اين فصل انواع روشهاي تدريس رياضي كه به پنج دسته، روش كلامي، روش مكاشفه اي، روش مفهومي، روش فعال و روش الگوريتمي مورد بررسي و نقد قرار مي گيرند. در پايان اين فصل از خوانندگان انتظار مي رود كه بتواند با تكيه بر انواع روشهاي تدريس ذكر شده، در يك يا چند موضوع درسي، تدريسي را طراحي نمايند و در صورت امكان آن را اجرا نمايند تا به نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوند و نقاط قوت خود را در تدريس هاي بعدي، پر رنگ تر نموده و برضعف هاي خود چيره شوند.

ادامه نوشته

طرح درس سالانه كتاب:كار و فناوري كلاس ششم  

ماه

تعداد جلسات

درس و صفحه

رئوس مطا لب ارئه شده در ماه

توضيحات

مهر

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

درس هاي

1و2و3و4

شروع كار با رايانه(اجزاي رايانه-روشن و خاموش كردن رايانه-رعايت نكات ايمني  و بهداشتي كار با رايانه)نقاشي با رايانه(       كار با برنامه نقاشي-پاك كردن شكل-ذخيره كردن شكل)دسته بندي اطلاعات در رايانه(پرونده و پوشه-ايجاد پوشه در رايانه-تغيير نام پوشه-باز كردن پرونده ي نقاشي-چاپ نقاشي)حافظه ي رايانه(تهيه كپي از يك پرونده-حذف پرونده د پوشه-ديدن فيلم موجود در لوح فشرده)

 

آبان

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

درس هاي

 5و6و7و8

كار عملي(1)-نوشتن متن در رايانه(كار با برنامه ي واژه پرداز ورد-كار با صفحه كليد-ذخيره كردن پرونده ي متني)ويرايش و تنظيم متن(باز كردن

 پرونده ي ورد-تنظيمات متن:نوع- اندازهو رنگ قلم،تراز بندي متن)كپي و انتقال متن(كپي متن-انتقال متن)

 

آذر

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

درس هاي

9و10و11و12

درج تصوير در متن(تغيير اندازه يتصوير-درج كادر دور صفحه-نشانه گذاري و شماره گذاري متن-چاپ پرونده ي متني)كار عملي(2)شبكه ي ملي مدارس ايران(اجراي مرور گر وب-وب سايت شبكه ي رشد)جست و جوي اطلاعات(گالري عكس-دانشنامه-ذخيره عكس و متن-انتخاب اطلاعات متناسب با موضوع جست و جو)

 

دي

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

درس هاي

13و14و15و16

كار عملي (3)-ارائه ي نمايشي مطالب(كار با برنامه ي پاور پو ينت) جلو ه هاي نمايشي(جلوه ي نمايشي اسلايد-جلوه ي نمايشي اجزاي اسلايد-نمايش خودكار اجزاي اسلايد-ترتيب نمايش اجزاي اسلايد-طرح هاي آماده براي اسلايد)كار عملي 4

 

بهمن

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

 

پو دمان كار

 

اسفند

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

 

پروژه طراحي و ساخت-پودمان كار

 

فروردين

1جلسه در هفته

2جلسه در ماه

 

پروژه طراحي و ساخت

 

ارديبهشت

1جلسه در هفته

4جلسه در ماه

 

پروژه طراحي و ساخت

بررسي اهميت ارزشيابي مستمر ، نحوه انجام آن و تأثير آن بر فرآيند آموزش

چكيده:

چند سالي است كه روند ارزشيابي در مدارس به سمت وسوي ارزشيابي توصيفي تمايل پيدا كرده و نتايج وتحقيقات نشان داده كه اين نوع ارزشيابي علاوه بر رضايتمندي دانش اموزان تأثير چشمگيري بر روي فرآيند آموزش داشته است. ولي متأسفانه ديده مي شود كه هنوزدر بيشتر مدارس در برابر اين تغيير مقاومت هاي وجود دارد و هنوز امتحان پاياني به عنوان تنها مرجع ارزشيابي مورد توجه قرار مي گير د و همچنين در مورد نحوه اعمال آن هنوز تعداد زيادي از افراد اطلاع كافي ندارند، به همين علت برآن شديم كه علاوه بر بررسي آثار مثبت اين نوع ارزشيابي بر روي فرآيند آموزش نحوه انجام آن را نيز مورد بررسي قرار دهيم .  اين مقاله انواع ابزار ارزشيابي مستمر  ونحوه انجام آنها ، ويژگيهاي ارزشيابي مستمر و مقايسه آن با ديگر ارزشيابي ها را مورد بررسي قرار مي دهد.

 

كليد وا‍ ژه ها: ارزشيابي ، ارزشيابي پاياني ، ارزشيابي مستمر ،آموزش بهتر

ادامه نوشته