مهم: نام كاربري دانشجويان درس ارزشيابي پيشرفت تحصيلي
نام كار بري خود را از اينجا دانلود كنيد
شاد و شكر گزار و هدفمند باشيد
معاونت آموزش، پژوهش و فرهنگی آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد چالوس اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «مدرسه فردا» می کند. برای اطلاعات بیشتر می تونید به سایت این همایش سر بزنید.
و اما ويژگي هاي مورد نظر من يا پاسخ به اين سوال كه چه چيز هائي تجربه حضور در مدرسه را لذت بخش مي سازد؟
به ادامه مطلب مراجعه فرماييد
برگرفته از http://www.sedayesanad8388.blogfa.com/ دكتر محمود مهر محمدي
ود كتاب هاي درسي و كتابهاي كار و راهنماي معلم دبستان(جديد)
جلد پوشه کار لینک دانلود
جلد فایل علوم لینک دانلود
جلد فایل هنر لینک دانلود
جلد فایل فارسی لینک دانلود
جلد فایل املا و انشا لینک دانلود
جلد فایل اجتماعی لینک دانلود
جلد فایل ریاضی لینک دانلود
فرم چک لیست کلاسی لینک دانلود
ارزیابی دوماهه لینک دانلود
برگ ثبت مشاهدات لینک دانلود
چک لیست فردی لینک دانلود
فهرست محتوا لینک دانلود
دانلود یکجای فایل ها لینک دانلود۱
دانلود یکجای فایل ها لینک دانلود
معلمان امروز پی برده اند که باید تغییرات اساسی در روش تدریس وارزشیابی بوجود امده است واینک باید به تناسب این تغییرات در نحوه تکلیف دادنمان به کودکان نیز تحول ایجاد نماییم. ما معلمان در کلاس های درس با دانش اموزانی سرو کار داریم که پر از استعداد و توانمندی ذوق وعلائق گوناگون هستند ومیلهای متفاوت دارند و برای همگی انها نمی توان یک نسخه پیچید .
برای پرورش و به تبلور رساندن این همه استعداد باید خود معلم با خلاقیت خویش تکالیفی ارائه دهد تا با سلیقه و توانایی های تک تک انان هماهنگ باشد
به ادامه مطلب مراجعه نماييد
روی تحته سیاه جمله هایی از این قبیل بنویسید :
1- اگر بخواهید در یک روز کاملا ابری از خانه بیرون بروید چه چیز هائی با خود بر می دارید؟
2- اگر برق خانه شما بطور مداوم قطع شود به چه چیز هایی احتیاج خواهید داشت ؟
3- اگر نوک مدادشما پی در پی بشکند چه می کنید ؟
4-.....
از دانش آموزان بخواهید پرسش های شما را آهسته و با دقت بخوانند و برای هریک از آن ها پاسخهایی بنویسند. آنها را تشویق کنید که تنها به یک پاسخ اکتفا نکنند بلکه برای هر پرسش پاسخ های متعدد در نظر بگیرند. از دانش آموزانی که در یک گروه هستند بخواهید که پاسخ های خود را با هم مقایسه کنند و برای به دست آوردن بهترین پاسخ به توافق برسند در پایان هر گروه باید نظر نهایی خود را عرضه کند . گروه موظف است در برابر پاسخ های دوستان همکلاسی خود از پاسخی که به طور دسته جمعی به توافق رسیده است دفاع کند.
منبع :کتاب کارمایه معلمان در گذر از یاددهی به یادگیری
نوشته و ترجمه :علی رئوف
هم استاد و هم شاگرد باید بداند چگونه بیاندیشد آموزش کنونی به ما می آموزد به چه فکر می کنیم ولی به ما یاد نمی دهد که چگونه بیندیشیم و تنها زمانی آموزش در خور این معنا ست که هم شاگرد و هم استاد بدانند چگونه بیندیشند نه آنکه به چه فکر کنند.
برای پرورش خلاقیت در تکلیف به کودکان خود بیاموزیم که چگونه می توان از تکلیف لذت ببرد و تکالیفی در حد و توان کودک داد تا از انجام دادن آن خسته نشود .
از دادن تکلیف های تکراری پرهیز شود و علائق آنها را نیز در نظر داشته باشیم.ازایجاد هرگونه رقابت در بین آنان پرهیز شود هرکس با خودش مقایسه شود نه با دیگران .
امروزه در بسيارى از كشورهاى پيشرفته آموزش خلاق كودكمحور به سياست و برنامهى اصلى سامانهى آموزش و پرورش تبديل شده است. آموزش خلاق كودكمحور بر فلسفهى آموزش مشاركتى و هميارى کودکان و آموزگاران و مربيان استوار است. در اين شيوهى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هيجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مىشود و به ويژه بر رشد هيجانى و اجتماعى که بنيادهاى پرورش کودک را مىسازند، تاکيد مىشود.
در شيوهى آموزش خلاق کودکمحور، برنامهريزى آموزشى، همسو با برنامههاى پرورشى است. در اين شيوه، آموزش بدون پرورش بىمعنا و بىهدف است. برنامههاى آموزشى از پايين و با توجه به رغبت و گرايش کودکان طراحى مىشوند. در حالى كه در شيوهى سنتى آموزش، پرورش سياستها و برنامهريزىهاى آموزشى از بالا به پايين و دستورى است، به رغبت و گرايش کودکان توجه نمىشود و جاى پرورش در اين گونه از آموزش همواره خالى است.
در آموزش و پرورش مشاركتى، ديدگاهها و گرايشهاى يادگيرندگان، سبب مىشود که آموزگاران و مربيان، سازگار با استعدادهاى هر کودک به جريان يادگيرى سمت و سو دهند. در اين شيوه انديشه و هنر کودکان شکوفا مىشود. آموزش خلاق كودك محور تراز رغبت كودكان را مهمترين اصل در فرايند يادگيرى مىشناسد. تا زمينههاى مناسب براى رغبت كودكان فراهم نشود، آموزش برابر با اجبار و دستور است. اما هنگامى كه همه چيز با رغبت كودكان برنامهريزى شود، آموزش به جريانى آرامشدهنده و بالنده تبديل مىشود. در اين وضعيت است که انگيزههاى کودکان براى يادگيرى افزون مىشود.
گونهى آموزش خلاق كودك محور، واگرايانه است. در حالى كه آموزش و پرورش سنتى، برپايهى همگرايى و يکسان ديدن همهى کودکان برنامهريزى شده است. در آموزش و پرورش واگرا، هر كودك يک جهان متفاوت است که نيازها و گرايشهاى ويژهى خود را دارد. برآيند چنين آموزشى به طور طبيعى کودکان خلاقترى خواهند بود که توانايى درک بهتر و گشودن آسانتر رازهاى طبيعت و زندگى را دارند.
• انديشهها و تخيلهاى متفاوت، نقطهى آغاز خلاقيت است. خلاقيت پديدهاى دور از دسترس نيست، اگر گوهر وجودى كودكان را كشف كنيم. کودکان دوست دارند که آموزش با بازى همراه شود. برجستهترين کارکرد بازى آزاد سازى انرژىهاى نهفتهى كودك و شکفتگى شخصيت اوست.
منبع www.nokhodi.net

شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) یک رویکرد
آموزشی نوین ویژه کودکان 3 تا 6 سال می باشد که در سال های اخیر مورد توجه
بسیاری از متخصصین علوم رفتاری و آموزشی قرار گرفته است. به کار گیری این
رویکرد نوین به سطح فرهنگی ، در آمد ، قومیت و مذهب خانواده ها و یا جنسیت ،
بهره هوشی و ... کودکان بستگی ندارد و در هر نقطه از دنیا ، برای همه
کودکان قابل اجرا می باشد. از این شیوه می توان در مدارس دولتی و غیر
دولتی ، مهد های کودک ، شیر خوار گاه ها ، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ،
و مدارس کودکان استثنایی استفاده کرد.
امید است مربیان محترم کودک که
در مراکز پیش دبستانی و مهد های کودک و سایر مراکزی که با کودکان زیر 6 سال
در ارتباط هستند با دقت نظر در این نوشتار ، از نکات و تجارب متخصصین علوم
آموزشی بهره مند شوند.
توضیح مترجم
های اسکوپ ( High – Scope ) در
لغت به معنای بالاترین نقطه توجه یا بالاترین هدف می باشد. اما معنای
آموزشی این عبارت « یک رویکرد یادگیری فعال و پویا » می باشد که در آن بچه
ها به طور مستقیم با افراد ، اشیاء ، حوادث ، عقاید و وسایل مختلف مواجه
می شوند و شخصاً آنها را تجربه می کنند. در این شیوه علاقه و انتخاب بچه ها
در راس هرم شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) می باشد . (در این
مقاله شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) را به اختصار شیوه آموزشی
پویا می نامیم.)
بچه ها در شیوه آموزشی پویا ساختار دانش و یافته های خود را بر اساس تعامل با مردم و دنیای اطراف خود بنا
می کنند. بچه ها در اولین قدم یادگیری ، طرحی را انتخاب می کنند و برنامه های خود را در قالب این طرح پیاده می کنند.
انتخاب
نوع طرح اولیه در این شیوه خیلی مهم است . هر چند بچه ها در انتخاب طرح
مختار و آزادند ولی تنها نیستند و مربیان و حتی والدین آنها از بچه ها ،
حمایت های عملی ، عاطفی و معنوی می کنند.
در شیوه آموزشی پویا افراد
بزرگسال ( مربی و والدین ) خلاقیّت و قوه تفکّر بچه ها را با تعاملات
تربیتی و آموزشی و به کار گیری وسایل و شیوه های کاربردی پرورش می دهند و
تقويت مي كنند و در واقع استعداد های بالقوه آنها را شکوفا می سازند.
شیوه آموزشی پویاچیست ؟ شیوه آموزشی پویا ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر روش ها متمایز می سازد. یکی از این ویژگی ها ، توالی و استمرار برنامه های اجرایی روزانه می باشد. دانشمندان معتقدند برنامه ریزی و اصرار در مرور مجدد برنامه و طرح های اجرا شده در امر یادگیری دو مولفه مهم هستند که توجه به آنها در برنامه روزانه در پیشرفت بچه ها خیلی موثر است ، چرا که با بچه ها با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می شوند و به اصطلاح فایل های ناقص یادگیری آنان باز سازی می شوند.
به ادامه مطلب مراجعه نماييد
ابرگرفته ازhttp://taklif11.blogfa.com/
خيلي زيباو آموزنده است قسمتي از خاطرات پروفسور را به نقل از مهندس حسابي
بخشی از کتاب استاد عشق
پروفسور حسابی؛ ملقب به پدر فیزیک ایران بعد از ملاقاتی كه با انیشتین داشتند و پس از آنكه انیشتین به ایشان نوید می دهند كه نظریه شما در آینده ای نه چندان دور، علم فیزیك را در جهان متحول خواهد كرد، به پروفسور پیشنهاد می دهد كه برای تكمیل نظریه خود در آزمایشگاه مجهز دانشگاه شیكاگو به كار خود ادامه دهد. در ادامه ایمیل خاطره ای بسیار آموزنده از ایشان در دانشگاه شیکاگو نقل شده كه هر ایرانی را به فكر وا می دارد. امیدوارم شما دوستان هم فرصت خوندنش رو از دست ندهید ...
دانشگاه شیکاگو بسیار پیشرفته بود. مهم تر از هر چیزی آزمایشگاه های متعدد و معتبر آن بود.
من در لابراتوار بسیار پیشرفته اپتیک، مشغول به کار شدم. در خوابگاه دانشگاه هم اتاق مجهزی برای اقامت، به من داده بودند.
از نظر وسایل رفاهی، مثل اتاق یک هتل بسیار خوب بود. آدم باورش نمی
شد، این اتاق در دانشگاه باشد. معلوم بود که همه چیز را، برای دلگرمی
محققین و اساتید، فراهم کرده بودند.
نکته خیلی مهم و حائز اهمیت،
آزمایشگاه ها و چگونگی تجهیزات آن بود. یک نمونه از آن مربوط به میزی
می شد که در آن آزمایشگاه به من داده بودند. این میز کشوی کوچکی داشت.
از روی کنجکاوی آنرا بیرون کشیدم و با کمال تعجب، چشمم به یک دسته چک
افتاد. دسته چک را برداشتم و متوجه شدم تمام برگه های آن امضا شده
است!
فوراً آنرا نزد پروفسوری که رئیس آزمایشگاه ها و استاد
راهنمای خودم بود بردم. چک را به او دادم و گفتم: ببخشید استاد، که بی
خبر مزاحم شدم. موضوع بسیار مهمی اتفاق افتاده است. ظاهراً این دسته
چک مربوط به پژوهشگر قبلی بوده و در کشوی میز من جا مانده است. و
اضافه کردم، مواظب باشید، چون تمام برگ های آن امضا شده است، یک وقت
گم نشود.
پروفسور با لبخند تعجب آوری، به من گفت: این دسته چک را
دانشگاه برای شما، مانند تمام پژوهشگران دیگر دانشگاه، آماده کرده
است، تا اگر در هنگام آزمایش ها به تجهیزاتی نیاز داشتید، بدون معطلی
به کمپانی سازنده تجهیزات اطلاع بدهید. آن تجهیزات را، برای شما می
آورند و راه می اندازند و بعد فاکتوری به شما می دهند. شما هم مبلغ
فاکتور شده را روی چک می نویسید و تحویل کمپانی می دهید. به این
ترتیب آزمایش های شما با سرعت بیشتری پیش می روند.
توضیح پروفسور
مرا شگفت زده کرد و از ایشان پرسیدم: بسیار خوب، ولی این جا اشکالی
وجود دارد، و آن امضای چک های سفید است؛ اگر کسی از این چک سوء
استفاده کرد، شما چه خواهید کرد؟با لبخند بسیار آموزنده ای چنین پاسخ
داد: "بله، حق با شماست. ولی باید قبول کنید، که درصد پیشرفتی که ما
در سال بر اساس این اعتماد به دست می آوریم، قابل مقایسه با خطایی که
ممکن است اتفاق بیفتد نیست."
"این نکته، تذکر یک واقعیت بزرگ و آموزنده بود. نکته ای ساده که متاسفانه ما در کشورمان نسبت به آن بی توجه هستیم."
یک روز که در آزمایشگاه مشغول به کار بودم، دیدم همین پروفسور از دور
مرا به شکلی غیر معمول، نگاه می کند. وقتی متوجه شد که من از طرز دقت
او نسبت به خودم متعجب شده ام، با لبخندی بسیار
جذابی کنارم آمد و
گفت: آقای دکتر حسابی، شما تازگی ها چقدر صورتتان شبیه افراد آرزومند
شده است؟ آیا به دنبال چیزی می گردید، یا گم گشته خاصی دارید؟
من که از توجه پروفسور تعجب کرده بودم با حالت قدرشناسی گفتم: بله،
من مشغول تجربه ی نظریه ی خودم در مورد عبور نور از مجاورت ماده هستم.
برای همین، اگر یک فلز با چگالی زیاد، مثل شمش طلا با عیار بالا
داشتم، از آزمایش های متعدد، روی فلزهای معمولی خلاص می شدم و نتایج
بهتری را در فرصت کمتری به دست می آوردم؛ البته این یک آرزوست.
از ليك زير ميتوانيد كتاب را دانلود كنيد
http://www.parsbook.org/1389/11/mahmood-hesabi.html
به ادامه مطلب مراجعه نماييد
| نام | اندازه | دانلود | ||||
| کتاب الکترونیکی کار و فناوری ششم ابتدایی | 7.49 مگابايت | | ||||
|
|
12.84 مگابايت | | ||||
|
کتاب الکترونیکی هدیه های آسمانی ششم ابتدایی
|
6.83 مگابايت | | ||||
|
کتاب الکترونیکی فارسی مهارت های خوانداری ششم ابتدایی
|
14.1 مگابايت | | ||||
|
کتاب الکترونیکی فارسی مهارت های نوشتاری ششم ابتدایی
|
10.35 مگابايت | | ||||
|
کتاب الکترونیکی علوم ششم ابتدایی
|
7.11 مگابايت | | ||||
|
کتاب کار الکترونیکی تفکر و پژوهش ششم ابتدایی
|
4.05 مگابايت | | ||||
|
کتاب الکترونیکی آموزش قرآن ششم ابتدایی
|
14.45 مگابايت | | ||||
| کتاب الکترونیکی ریاضی ششم ابتدایی | 8.87 مگابايت | |
منبع: آذین برد
از لینک زیر می توانید بقیه کتابای پایه های مختلف را دانلود کنید
دانستن مؤثرترین راه برای یادگیری است.
راه شما برای یادگیری مؤثر مستلزم شناخت موارد زیر است:
· خودتان
· توانایی شما برای یادگیری
· روشهای موفقیت آمیزی که در گذشته از آن استفاده کرده اید
· علاقه و دانش قبلیتان نسبت به موضوعی که قصد یادگیری آن را دارید
ادامه مطلب
نشریه علمی- پژوهشی "راهبرد فرهنگ" که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی چاپ می شودُ یکی از شماره های سال ۹۱ را به ارتباط بین فرهنگ و آموزش اختصاص داده است.
بحث فرهنگ یادگیری مقوله جدیدی است که اخیرا مورد توجه صاحب نظران آموزشی قرار گرفته است. در این شماره مقالاتی در ارتباط با مقوله فرهنگ و تاثیر آن بر آموزش و برنامه درسی تهیه شده و بنده هم مقاله ای با عنوان " محیط های یادگیری مجازی امکانی برای بهبود فرهنگ یادگیری" در این ویژه نامه ارائه کردم که چکیده آن در ادامه آوررده می شود. به علاوه فهرست مقاله های ارائه شده از این طریق در دسترس است.
فرهنگ یادگیری مفهوم تازه ای است که در دهه های اخیر وارد ادبیات آموزشی شده است. با توجه به این مفهوم کلیه عناصر برنامه درسی، رفتارهای آموزشی معلم و یادگیرنده که در یک محیط یادگیری با یکدیگر تعامل پیدا می کنند، از بستر فرهنگی آن محیط تاثیر می پذیرند. با توسعه فاوا و ظهور جوامع اطلاعاتی مهارت هایی مانند یادگیری مستقل و مادام العمر، یادگیری خودانگیخته، خودرهیاب و کسب مهارت های حل مساله، برنامه ریزی و تصمیم گیری در موقعیت های پیچیده اولویت بیشتری یافته و از اهداف مهم آموزش و پرورش سطوح مختلف تلقی می شوند. از طرفی فرهنگ یادگیری در ایران از حیث انفعال یادگیرنده، ضعف تعامل بین یادگیرندگان، معلم محوری، عدم خود انگیختگی یادگیرندگان و پذیرش بدون تحلیل و نقد اطلاعات با اهداف آموزش و پرورش جامعه اطلاعاتی مغایرت دارد. بر این اساس هدف اصلی مقاله حاضر« ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری به سمت مولفه های مورد نظر جامعه اطلاعاتی توسط معلم از طریق محیط یادگیری مجازی » است.
این مقاله در چهار بخش تنظیم شده تا به سوال اصلی طرح شده پاسخ دهد. در بخش اول فرهنگ یادگیری و در بخش دوم ویژگی های محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد. در بخش سوم اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری از طریق محیط مجازی مطرح می شود و در بخش چهارم با توجه به بخش های قبلی، گام های عملیاتی اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری توسط معلم در محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد.
برگرفته ازhttp://elearner.blogfa.com/9111.aspx
طراحي سئوالات چند گزينه اي استاندارد (امري سهل و ممتنع)
نويسنده :
دكترمحمودمحمدي(استاددانشگاه علوم پزشكي تهران ، عضوهيات دانشنامه
آموزش پزشكي
چكيده:
آزمون هاي چند گزينه اي يكي از متداولترين روشهاي سنجش فراگيرندگان در كشور
مي باشد. اين آزمون از حيث روايي، پايايي، عينيت و عملي بودن يكي از بهترين
انواع آزمون ها مي باشد. طراحي سئوالات چند گزينه اي شايد به نظرآسان بيايد
ولي طراحي آزمون استاندارد كاري بسيار دشوار است. در مقاله مروري پيشرو پس
از تعريف اين نوع آزمون و ويژگيهاي آن به معرفي انواع آن پرداخته و سپس
تلاش بر آن خواهد بود تا راهكاري عملي براي استاندارد سازي اين سئوالات
ارائه گردد.
تعريف:
آزمون هاي چند گزينه اي آزمون هايي هستند كه آزمون شونده پاسخ صحيح را از
بين گزينه هاي در اختيار قرار داده شده انتخاب مي نمايد(1). هر سئوال چند
گزينه اي شامل يك تنه (Stem) و چند گزينه Choice or branch) است. اينكه
بهترين سئوال چند گزينه اي اصولاً بايد چند گزينه داشته باشد، مورد بحث و
اختلاف نظر بوده است ولي اكثر منابع سئوال چند گزينه اي خوب را شامل 3 تا 5
مي دانند(2).
در گزينه ها يك گزينه كليد و بقيه گزينه ها انحرافي (Distractor) مي باشند.
علت بحث بر سر تعداد گزينه ها اين است كه طراحي گزينه هاي انحرافي خوب و
استاندارد كاري واقعاً دشوار است. و شايد نتوان بيش از دو يا حداكثر چهار
گزينه انحرافي خوب طراحي نمود(2). اين امتحانات بعنوان آزمونهايي جامع براي
سنجش تواناييهاي فراگيران از سال 1950- ميلادي به عنوان محل طلايي (Gold
standard) وارد عرصه آزمونهاي علوم پزشكي شدند(3).
ا
مطالب آموزشی پایه سوم
| ||
|
به گزارش ایمنا، بر اساس آخرین استانداردهای جهانی، ارزشیابی باید با هدف آموزش و یادگیری تناسب داشته باشد. به عبارت دیگر نمی توان برای یادگیری هدف خاصی منظور نمود ولی برای ارزشیابی آن هدف، از آزمون و سنجش نامناسب استفاده کرد. امروزه در مجامع بین المللی برای ارزشیابی اهمیت زیادی قائل هستند و مطلوب ارزشیابی را موفقیت آن در سنجش و ارزشیابی از دانایی، توانایی و شخصیت دانش آموز می دانند و این نکته بسیار نزدیک به این سخن حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که می فرمایند: "ما می خواهیم کسی که از آموزش و پرورش خارج می شود دارای برجستگی های علمی، عقلی و اخلاقی باشد". سردرگمی بسیاری از والدین و معلمان در شناسایی ارزشیابی صحیح باعث شد تا به سراغ سید محمدرضا موسوی زاهد، کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان برویم و درباره این موضوع با او مصلاحبه ای داشته باشیم. |
*برای طراحی و به کارگیری آزمونها در آموزش و پرورش چه تقسیم بندی مناسبی وجود دارد؟
زمانی که ارزشیابی ما برای سنجش هدفهایی است که به دانستن درباره ی امور مربوط می شود، به عبارت دیگر سطح دانشی مد نظر باشد، بهترین نوع آزمون، آزمونهای مدادی کاغذی است که در آن مفاهیم مختلف با تعداد سوال بیشتری سنجیده شود؛ و زمانی که برای سنجش و ارزشیابی از هدفهایی وارد عمل می شویم که به نحوه ی عمل یا کاری مربوط می شود آزمونهای عملکردی بهترین پاسخ را ارائه خواهند داد. ملاک در آزمونهای عملکردی، میزان موفقیت دانش آموز در به کار بردن دانسته های خود می باشد.
*علت توجه به سنجش واقعی در سالهای اخیر چیست؟
عدم توانایی آزمونهای سنتی در سنجش و ارزشیابی مهارتها، عادتهای کاری، نگرشهای اجتماعی، علاقه ها و سازگاری، منجر به معرفی روشهایی مناسب گردید که بتواند دانش آموز را در مهارتهای مذکور محک بزند که یکی از بهترین این روشها آزمونهای عملکردی می باشد.
*چرا در ارزشیابی توصیفی بر آزمونهای عملکردی تاکید بیشتری می شود؟
1.سنجش مهمی از اهداف و انتظارات آموزشی در حیطه ی مهارتها قرار دارد لذا آزمون مناسب خود را می طلبد.
2.در تعریف نوین جهانی یادگیری، کسب بهینه مهارت و به کار بردن شناختها تلقی می شود که فاصله ی معنا داری با حافظه مداری دارد.
3.در آموزش و پرورش جهانی، تنها، دانستن مطالب درسی کفایت نمی کند بلکه مهم، توانستن و به کار بردن معلومات بوده که مکمل دانستن می باشد.
4.آزمونهای مدادی کاغذی در بررسی و ارزیابی مهارتهای دانش آموزان به درستی عمل نمی کند.
5.کاربرد و مهارتهای فراگیران نشان از عمق یادگیری آنان دارد.
6.آزمونهای عملکردی اگر به شیوه ی صحیح طراحی شوند می توانند اطلاعات لازم را از میزان تحقق اهداف مهارتی، عمق یادگیری و میزان درک و فهم دانش آموزان تا سطح کاربرد در عمل به معلم ارائه دهند.
*آزمون عملکردی در آموزش و پرورش چه تعریفی دارد؟
آزمون عملکردی ارزشیابی خاصی است که از طریق آن دانش آموز با اجرای فعالیتی، اثری را تولید می کند و یا به طور عملی نشان می دهند که به چه میزان مهارتی را کسب نموده اند.
*آزمونهای عملکردی چه ویژگیهای اساسی دارند؟
تاکید بر کاربست دانش در محیطهای واقعی و یا شبه واقعی، تاکید بر سنجش مستقیم یادگیری، استفاده از وسایل واقعی و تشویق به تفکر باز از ویژگیهای اساسی آزمونهای عملکردی می باشد.
* آزمونهای عملکردی چند نوع دارد؟
آزمونهای عملکردی از نظر زمان به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. از لحاظ ساختاری آزمونهای عملکردی دارای 4نوع مختلف اند:
1. آزمون عملکردی کتبی: تاکید این نوع آزمون بر کاربست دانش و مهارت در موقعیت های عملی و یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی می باشد مانند ارائه یک گزارش یا رسم یک نقشه.
2. آزمون عملکردی شناسایی: این نوع از آزمونهای عملکردی بر سنجش توانایی دانش آموزان در تشخیص ویژگیها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور تاکید دارد مانند شناسایی رودها و کوه ها روی یک نقشه.
3. آزمون عملکردی نمونه کار: به آزمونی گفته می شود که در آن از فراگیر خواسته می شود اعمالی را انجام دهد که معرف عملکرد واقعی مطلب مورد سنجش باشد مانند ساختن یک مکعب به ابعاد مختلف.
4. آخرین نوع آزمون عملکردی، آزمون عملکردی در موقعیتهای شبیه سازی شده می باشد. در این نوع از آزمونها دانش آموز اعمالی را که انجام آن در موقعیتهای واقعی ضروری هستند در یک موقعیت مصنوعی یا شبیه سازی شده انجام می دهد مانند پست نمودن یک نامه یا ایفای نقش در یک درس.
*چگونه یک آزمون عملکردی طراحی می شود؟
طراحی صحیح یک آزمون عملکردی توسط معلم، باید دارای مراحل زیر باشد:
1. تعریف هدف آموزشی مورد نظر برای سنجیدن؛ در زمینه هدف معلم باید به این نکات توجه داشته باشد که اولا دانش پیش نیاز هدف را مشخص کرده باشد، ثانیا هدف مورد نظر در حوزه ی کاربرد و مهارت باشد .
2. فعالیت متناسب با هدف مذکور مشخص شود.
3. مواد و وسایلی که برای اجرای آزمون لازم است تعیین گردد.
4. روش ارزشیابی از نتیجه و فرایند مشخص شود.
*چه روشهایی برای ارزشیابی یک آزمون عملکردی وجود دارد؟
به سه روش می توان آزمون عملکردی را ارزشیابی نمود که انتخاب این روشها به نوع کار و هدفی که معلم در نظر دارد بستگی پیدا می کند. روش اول براساس میزان تحقق انتظارات آموزشی یا هدف آموزشی است. روش دوم، بر اساس ویژگیهای محصول نهایی فعالیت یادگیری و روش سوم بر اساس فرایند انجام فعالیت یادگیری می باشد.
همچنین در اینجا یادآور می شوم که نمونه هایی از آزمون عملکردی طراحی شده، در وبلاگ کارشناسی به آدرس http://isedor.persianblog.ir وجود دارد که معلمان و والدین محترم می توانند از طریق موتور جستجوی موجود در وبلاگ به آنها دسترسی پیدا نموده و از آنها استفاده کنند.
*وظایف معلمان در ارتباط با آزمونهای عملکردی چیست؟
با مفهوم واقعی آزمونهای عملکردی آشنایی لازم را به دست آورند، به شیوه ی طراحی صحیح آزمونهای عملکردی تسلط و اشراف پیدا کنند، آزمونهایی را که برای سنجیدن مطالب خاصی طراحی میکنند با هدف آموزشی و یادگیری تناسب داشته باشد و در ارزشیابی از دانش آموزان، تنها به آزمونهای مدادی کاغذی اکتفا نکنند.
*وظایف والدین در قبال آزمونهای عملکردی چیست؟
هماهنگی با معلم در راستای استفاده بهینه از نتایج آزمونهای عملکردی، پرهیز از برداشتهای کلیشه ای از آزمونهای عملکردی و اجتناب از خرید کتابهایی که به غلط نشاندهنده ی این آزمونها می باشند از مسائلی است که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.
اصول ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان
ارزشیابی کاردانش آموزان
اغلب چنین احساس میشود که وقت بیشتری را صرف گرفتن امتحان از دانش آموزان میکنیم تا صرف درس دادن به آنها. این ممکن است کار بدی نباشد، به شرطی که دانش آموزان از بازخوردی که به آنها میدهیم استفاده زیادی ببرند. توصیههای زیر میتوانند کمک کنند تا تأثیر بازخورد شما افزایش یابد و در عین حال، کار نمره دهی شما آسان شود.ارائه باز خورد رودررو به دانش آموزان
ارائه باز خورد رو در رو به دانش آموزان میتواند بسیار سودمند و سازنده باشد، اگر چه میتواند هم برای آنها و هم برای ما تکان دهنده نیز واقع شود. توصیههای زیر میتوانند به شما کمک کنند تا فواید این گونه بازخوردها را به بالاترین و خطرات آن را به پایینترین حد برسانید.دریافت باز خورد از دانش آموزان
آموزش شما هنگامی مؤثرتر واقع میشود که نسبت به واکنشها و نیازهای آتی شاگردان آگاهی داشته باشید. سپری کردن تمام روز بدون این که در مورد کار خود تأملی کرده باشید کاری ندارد -اغلب اوقات مشغله شما خیلی زیاد است! اما سعی کنید موقعیتی فراهم آورید تا در مورد واکنش دانش آموزان نسبت به عملکرد خود و این که آیا در کار خود موفق بودهاید یا نه اندیشه کنید.استفاده از بازخورد درارتقای یادگیری
تأمین بازخورد خوب برای دانش آموزان کمک مهمی به آنها در آشنایی با چگونگی عملکردشان است و میتواند نقش بزرگش در پیشرفت فردی و جمعی داشته باشد. انجام بهینه این کار مستلزم وقت و انرژی است، اما با توجه به بازده آن در یادگیری، ارزش سرمایه گذاری را دارد.استفاده از خود سنجی و هم کلاسی سنجی
امتیاز مهم که در خود سنجی و هم کلاسی سنجی وجود دارد این است که دانش آموزان آشنایی با سیستم ارزشیابی پیدا میکنند و به شیوه کست نمره بهتر برای آموخته ای خود آشنا میشوند. نکات زیر میتوانند به شما کمک کنند تا از این امتیاز بهرهمند شوید.