مهم: نام كاربري دانشجويان درس ارزشيابي پيشرفت تحصيلي

پيرو جلسه كلاس حضوري جهت كار علمي در ارزشيابي پيشرفت تحصيلي قرار شد كه دانشجويان عزيز كار علمي خود را در راستاي سرفصلهاي درس در اين وبلاگ بارگذاري نمايند نام كاربري شما در ليست پيوست  قابل دسترسي است و رمز عبور شما شماره دانشجويي مي باشد.ليست تهيه شده طبق ليست دانشجويان ثبت نامي آموزش مي باشد اگر دانشجوياني هستندكه اسمشون در ليست نيست اطلاع دهند تا عضو وبلاگ شوند.
نام كار بري خود را از اينجا دانلود كنيد

شاد و شكر گزار و هدفمند باشيد

همايش ملي مدرسه فردا


معاونت آموزش، پژوهش و فرهنگی آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد چالوس اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «مدرسه فردا» می کند. برای اطلاعات بیشتر می تونید به سایت این همایش سر بزنید.

همایش ملی مدرسه فردا

تجربه حضور لذت بخش در مدرسه: مروري بر ويژگي هاي مدرسه مطلوب از منظر دانش آموز

سند ملي آموزش و پرورش بخشي با عنوان مدرسه مطلوب آورده شده بود كه در سند تحول( مصوب) عنوان آن  به مدرسه در افق چشم انداز 1404 تغيير يافت و محتواي آن هم دستخوش تغييراتي شد كه علاقمندان مي توانند در صفحات 10 و 11 سند راهبردي تحول آن را مطالعه نموده و درباره آن قضاوت با اظهار نظر كنند. من براي فتح باب در اين زمينه مهم قصد دارم اين پست را به بيان اجمالي ديدگاه خودم نسبت به ويژگي هاي مدرسه مطلوب اختصاص دهم و اين بار اختصاصا از منظر دانش آموز و با تكيه بر تِم تجربه لذت بخش حضور در مدرسه به اين موضوع پرداخته ام. در واقع مي خواهم آنچه به نظرم مي تواند به لذت بخش شدن تجربه حضور در مدرسه منجر شود بپردازم. بر اين باورم كه كليد كارآئي نظام آموزشي و اوج موفقيت آن را مي توان به همين پديده يا پارامتر ترجمه كرد و از آن به عنوان يك شاخص حقيقي، نه تحويل گرايانه، در تعيين كفايت و كارآمدي نظام آموزشي دفاع كرد. به عبارت ديگر شايد كليدي ترين عنصر در آسيب شناسي يك نظام آموزشي معيوب و ناكارآمد را بتوان فقدان شوق حضور دانش آموز در مدرسه دانست. هر اِشكال و آسيب ديگري معلول اين است كه به اصطلاح دانش آموز به نظام آموزشي و تجلي فيزيكي و عيني آن يعني مدرسه به اصطلاح اذن دخول نداده است يا اينكه نظام آموزشي در كسب اين اذن دخول به ساحت ذهن و ضمير مخاطب ناکام مانده است. شوق حضور يا لذت بخش بودن تجربه حضور البته به جضور فيزيكي در محيط فيزيكي مدرسه خلاصه نمي شود. بلكه حضور فكري و ذهني در زمين بازي تعلیم و تربیت كه قواعد و بايد ها و نبايد هاي آن را متولیان نظام آموزشي تعيين و طراحي كرده اند هم در دايره شمول اين مفهوم قرار مي گيرد. اگر حضور در اين زمين مجازي يا آن زمين حقيقي جنبه تكليفي يا رفع تكليفي داشته باشد، كه در موقعيتي كه نظام آموزشي ما دارد متاسفانه وجه غالب همين است، هرگز دستاوردي تربيتي از نوع پايدار و ماندگار يا نوعي كه از آن با تعبير تكوين و تعالي هويت نام برده شده است به همراه نخواهد داشت. ناگفته نيز پيداست كه تجربه حضور لذت بخش توام با اهتمام نسبت به موازين و معيارهاي ارزشي مد نظر است كه البته طراحي محيط يادگيري داراي اين خصلت اساسي را با چالشي بزرگ تر در مقايسه با مواجهه فارغ از محكماتي با عنوان ارزش هاي تربيتي مواجه مي سازد. پيش از پرداختن به اين ويژگي ها ذكر يك نكته ديگر نيز بسيار حائز اهميت است. و آن نكته اين كه پيش فرض اين بحث قائل بودن به استمرار جايگاه مدرسه و نظام رسمي آموزشي به عنوان كانون اصلي تربيت در عصر كنوني است. جايگاه كانوني مدرسه همچنانكه مي دانيد در عصر جديد با چالش مواجه شده و برخي صاحبنظران  مضمون مدرسه زدائي را دوباره کوک كرده اند و براي آن استدلال هاي عصري و تازه ای هم پيش مي نهند. من ،اما، فرضم بر مدرسه زدایي نيست و در اين خصوص در نوشتار هاي ديگري مبسوط بحث كرده ام. در اينجا فقط يادآوري مي كنم كه نوزائي مدرسه يا مدرسه زائي را تزي قابل دفاع تر مي دانم و از كانونيت مدرسه در عرصه تربيت در اين چارجوب دفاع مي كنم.

و اما ويژگي هاي مورد نظر من يا پاسخ به اين سوال كه چه چيز هائي تجربه حضور در مدرسه را لذت بخش مي سازد؟

به ادامه مطلب مراجعه فرماييد

برگرفته از http://www.sedayesanad8388.blogfa.com/  دكتر محمود مهر محمدي

ادامه نوشته

دانلود كتابهاي درسي و كتاب كار و راهنماي معلم دبستان


ود كتاب هاي درسي و كتابهاي كار و راهنماي معلم دبستان(جديد)

دانلود كتاب هاي درسي و كتابهاي كار و راهنماي معلم دبستان(جديد)


 
ساير رسانه ها راهنماي معلم كتاب كار كتاب درسي  
كد

عنوان

كد

عنوان

كد

عنوان

كد

عنوان

نوار صوتي آموزش قرآن
51 فارسي
6/53 تربيت بدني
4/53 هنر
1/53 آموزش قرآن
53 علوم
52 رياضي
5/53 ارزشيابي توصيفي
4/4 آموزش قرآن ويژه مدارس قرآني
فارسي 1(92-93) 1/1
1 فارسي 92-93
2 رياضي
4 علوم تجربي92-93

1/4

آموزش قرآن92-93
پايه اول
نوار صوتي آموزش قرآن
54 فارسي
7/53 تربيت بدني
4/57 هنر
1/8 آموزش قرآن
2/57 هديه هاي آسمان
56 علوم
55 رياضي
5/1 فارسي
4/8 هديه هاي آسمان
5 فارسي 91-92
5 فارسي 92-93
5/1 فارسی مهارت های نوشتاری
6 رياضي
7 علوم تجربي
8/1 آموزش قرآن91-92
8/1 آموزش قرآن 92-93
8 هديه هاي آسمان91-92
8 هدیه های آسمان 92-93
26

هديه هاي آسمان 
ويژه اهل سنت

8/6

آموزش قرآن ویژه مدارس قرآنی

پايه دوم
نوار صوتي آموزش قرآن
  علوم(پيش نويس)
   
11 علوم(پيش نويس)
13 مطالعات اجتماعي
پايه سوم
نوار صوتي آموزش قرآن
66 آموزش قرآن
4/53 هنر
4/17 هدیه های آسمان
1/14 فارسی بنویسیم
14 فارسی بخوانیم
15 ریاضی
16 علوم تجربی
1/17 آآموزش قران
17 هدیه های آسمان
28

ضمیمه کتاب هدیه های آسمان اهل سنت

32

 

18 تعلیمات اجتماعی
پايه چهارم
نوار صوتي آموزش قرآن
4/53 هنر
4/23 هدیه هاى آسمان
  نوار صوتي آموزش قرآن
1/20 فارسی بنویسیم
20 فارسی بخوانیم
21 ریاضی
22 علوم تجربی
1/23 آموزش قرآن
23 هدیه های آسمان
29 هدیه های آسمان(ویژه ی اهل سنّت)
33 هدیه هاى آسمان ویژه ى اقلیت هاى دینى
24 تعلیمات اجتماعی
پايه پنجم
 
2/74 فارسي
24/74 سلامت و تربيت بدني
4/53 هنر
74/3 آموزش قرآن
74/5 هدیه های آسمان
74/27 علوم
52 رياضي
5/53 ارزشيابي توصيفي
74/12 کارو فناوری پروژه های طراحی و ساخت
74/13 كارو فناوری پودمان های کار(خدمات و کشاورزی)
74/14 كار و فناوری پودمان های کار(صنعت)
74/25 کارو فناوری کلیات
74/26 کارو فناوری (فناوری اطلاعات و ارتباطات)
74/28 مطالعات اجتماعی
74/4 تفکرو پژوهش
4/17 هديه هاي آسمان
34/8 تفکرو پژوهش
34/10 کارو فناوری
34 فارسی(مهارت های خوانداری)
34/1 فارسی(مهارت های نوشتاری)
34/6 ریاضی
34/2 علوم تجربی
34/4 آموزش قرآن
34/3 هدیه های آسمان
34/7 هدیه های آسمان ویژه اهل سنت
24 تعليمات اجتماعي
پايه ششم
 
اداره كل نظارت بر نشرتوزيع موادآموزشي

برگه هاي پوشه كار

برگه هاي داخل پوشه کار ارزشیابی توصیفی

جلد پوشه کار                     لینک دانلود

جلد فایل علوم                    لینک دانلود

جلد فایل هنر                     لینک دانلود

جلد فایل فارسی                لینک دانلود

 جلد فایل املا و انشا          لینک دانلود

جلد فایل اجتماعی             لینک دانلود

جلد فایل ریاضی                 لینک دانلود

فرم چک لیست کلاسی      لینک دانلود

ارزیابی دوماهه                   لینک دانلود

برگ ثبت مشاهدات            لینک دانلود

چک لیست فردی               لینک دانلود

فهرست محتوا                   لینک دانلود

دانلود یکجای فایل ها         لینک دانلود۱

دانلود یکجای فایل ها         لینک دانلود

تكليف خلاق در كلاس

خوشبختانه در جامعه فرهنگی امروز معلمان فعال و خلاقی وجود دارند که به کارشان عشق می ورزند و به اهمیت زندگی افرین حرفه شان پی برده اند.

معلمان امروز پی برده اند که باید تغییرات اساسی در روش تدریس وارزشیابی بوجود امده است واینک باید به تناسب این تغییرات در نحوه تکلیف دادنمان به کودکان نیز تحول ایجاد نماییم. ما معلمان در کلاس های درس با دانش اموزانی سرو کار داریم که پر از استعداد و توانمندی ذوق وعلائق گوناگون هستند ومیلهای متفاوت دارند و برای همگی انها نمی توان یک نسخه پیچید .

برای پرورش و به تبلور رساندن این همه استعداد باید خود معلم با خلاقیت خویش تکالیفی ارائه دهد تا با سلیقه و توانایی های تک تک انان هماهنگ باشد

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

ادامه نوشته

تکلیف خلاق برای کلاس سوم و بالاتر


تکلیف خلاق برای کلاس سوم و بالاتر

هدف :ایجاد عادت به تفکر -درک موقعیت ها -تقویت استدلال و بیان اندیشه ها

روی تحته سیاه جمله هایی از این قبیل بنویسید :

1- اگر بخواهید در یک روز کاملا ابری از خانه بیرون بروید چه چیز هائی با خود بر می دارید؟

2- اگر برق خانه شما بطور مداوم قطع شود به چه چیز هایی احتیاج خواهید داشت ؟

3- اگر نوک مدادشما پی در پی بشکند چه می کنید ؟

4-.....

از دانش آموزان بخواهید پرسش های شما را آهسته و با دقت بخوانند و برای هریک از آن ها پاسخهایی بنویسند. آنها را تشویق کنید که تنها به یک پاسخ اکتفا نکنند بلکه برای هر پرسش پاسخ های متعدد در نظر بگیرند. از دانش آموزانی که در یک گروه هستند بخواهید که پاسخ های خود را با هم مقایسه کنند و برای به دست آوردن بهترین پاسخ به توافق برسند در پایان هر گروه باید نظر نهایی خود را عرضه کند . گروه موظف است در برابر پاسخ های دوستان همکلاسی خود از پاسخی که به طور دسته جمعی به توافق رسیده است دفاع کند.

منبع :کتاب کارمایه معلمان در گذر از یاددهی به یادگیری

نوشته و ترجمه :علی رئوف

انديشه مثبت

انديشه مثبت

کریشنا مورتی فیلسوف و متفکر بزرگ هندی می گوید:

هم استاد و هم شاگرد باید بداند چگونه بیاندیشد آموزش کنونی به ما می آموزد به چه فکر می کنیم ولی به ما یاد نمی دهد که چگونه بیندیشیم و تنها زمانی آموزش در خور این معنا ست که هم شاگرد و هم استاد بدانند چگونه بیندیشند نه آنکه به چه فکر کنند.

برای پرورش خلاقیت در تکلیف به کودکان خود بیاموزیم که چگونه می توان از تکلیف لذت ببرد و تکالیفی در حد و توان کودک داد تا از انجام دادن آن خسته نشود .

از دادن تکلیف های تکراری پرهیز شود و علائق آنها را نیز در نظر داشته باشیم.ازایجاد هرگونه رقابت در بین آنان پرهیز شود هرکس با خودش مقایسه شود نه با دیگران .

آموزش خلاق کودک محور چيست؟


آموزش خلاق کودک محور چيست؟

امروزه در بسيارى از كشورهاى پيشرفته آموزش خلاق كودك‌محور به سياست و برنامه‌ى اصلى سامانه‌ى آموزش و پرورش تبديل شده است. آموزش خلاق كودك‌محور بر فلسفه‌ى آموزش مشاركتى و هميارى کودکان و آموزگاران و مربيان استوار است. در اين شيوه‌ى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هيجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مى‌شود و به ويژه بر رشد هيجانى و اجتماعى که بنيادهاى پرورش کودک را مى‌سازند، تاکيد مى‌شود.

در شيوه‌ى آموزش خلاق کودک‌محور، برنامه‌ريزى آموزشى، همسو با برنامه‌هاى پرورشى است. در اين شيوه، آموزش بدون پرورش بى‌معنا و بى‌هدف است. برنامه‌هاى آموزشى از پايين و با توجه به رغبت و گرايش کودکان طراحى مى‌شوند. در حالى كه در شيوه‌ى سنتى آموزش، پرورش سياست‌ها و برنامه‌ريزى‌‌هاى آموزشى از بالا به پايين و دستورى است، به رغبت و گرايش کودکان توجه نمى‌شود و جاى پرورش در اين گونه از آموزش همواره خالى است.

در آموزش و پرورش مشاركتى، ديدگاه‌ها و گرايش‌هاى ياد‌گيرندگان، سبب مى‌شود که آموزگاران و مربيان، سازگار با استعدادهاى هر کودک به جريان يادگيرى سمت و سو دهند. در اين شيوه انديشه و هنر کودکان شکوفا مى‌شود. آموزش خلاق كودك محور تراز رغبت كودكان را مهم‌ترين اصل در فرايند يادگيرى مى‌شناسد. تا زمينه‌هاى مناسب براى رغبت كودكان فراهم نشود، آموزش برابر با اجبار و دستور است. اما هنگامى كه همه چيز با رغبت كودكان برنامه‌ريزى شود، آموزش به جريانى آرامش‌دهنده و بالنده تبديل مى‌شود. در اين وضعيت است که انگيزه‌هاى کودکان براى يادگيرى افزون مى‌شود.

گونه‌ى آموزش خلاق كودك محور، واگرايانه است. در حالى كه آموزش و پرورش سنتى، برپايه‌ى همگرايى و يکسان ديدن همه‌ى کودکان برنامه‌ريزى شده است. در آموزش و پرورش واگرا، هر كودك يک جهان متفاوت است که نيازها و گرايش‌هاى ويژه‌ى خود را دارد. برآيند چنين آموزشى به طور طبيعى کودکان خلاق‌ترى خواهند بود که توانايى درک بهتر و گشودن آسان‌تر رازهاى طبيعت و زندگى را دارند.

•  انديشه‌ها و تخيل‌هاى متفاوت، نقطه‌ى آغاز خلاقيت است. خلاقيت پديده‌اى دور از دسترس نيست، اگر گوهر وجودى كودكان را كشف كنيم. کودکان دوست دارند که آموزش با بازى همراه شود. برجسته‌ترين کارکرد بازى آزاد سازى انرژى‌هاى نهفته‌ى كودك و شکفتگى شخصيت اوست.

منبع www.nokhodi.net

شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) - ترجمه :‌وحيد حاج سعيدي

شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) - ترجمه :‌وحيد حاج سعيدي

 


شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) یک رویکرد آموزشی نوین ویژه کودکان 3 تا 6 سال می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصین علوم رفتاری و آموزشی قرار گرفته  است. به کار گیری این رویکرد نوین به سطح فرهنگی ، در آمد ، قومیت و مذهب خانواده ها و یا جنسیت ، بهره هوشی و ... کودکان  بستگی ندارد و در هر نقطه از دنیا ،  برای همه کودکان  قابل اجرا می باشد.  از این شیوه  می توان در مدارس دولتی و غیر دولتی ، مهد های کودک ، شیر خوار گاه ها ، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ، و مدارس کودکان استثنایی استفاده کرد.
امید است مربیان محترم کودک که در مراکز پیش دبستانی و مهد های کودک و سایر مراکزی که با کودکان زیر 6 سال در ارتباط هستند با دقت نظر در این نوشتار ، از نکات و تجارب متخصصین علوم آموزشی  بهره مند شوند.
توضیح مترجم
های اسکوپ ( High – Scope ) در لغت به معنای بالاترین نقطه توجه یا بالاترین هدف می باشد. اما معنای آموزشی این عبارت « یک رویکرد یادگیری فعال و پویا »  می باشد که در آن بچه ها به طور مستقیم با افراد ، اشیاء ، حوادث ، عقاید و وسایل مختلف مواجه می شوند و شخصاً آنها را تجربه می کنند. در این شیوه علاقه و انتخاب بچه ها در راس هرم شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) می باشد . (در این مقاله شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) را  به اختصار شیوه آموزشی پویا می نامیم.)
بچه ها در شیوه آموزشی پویا ساختار دانش و یافته های خود را بر اساس تعامل با مردم و دنیای اطراف خود بنا
می کنند. بچه ها در اولین قدم یادگیری ، طرحی را انتخاب می کنند و برنامه های خود را در قالب این طرح پیاده می کنند.
انتخاب نوع طرح اولیه در این شیوه خیلی مهم است . هر چند بچه ها در انتخاب طرح مختار و آزادند ولی تنها نیستند و مربیان و حتی  والدین آنها از بچه ها ،  حمایت های عملی  ، عاطفی و معنوی می کنند.
در شیوه آموزشی پویا افراد بزرگسال ( مربی و والدین ) خلاقیّت و قوه تفکّر بچه ها را با تعاملات تربیتی و آموزشی و به کار گیری وسایل و شیوه های کاربردی پرورش می دهند و تقويت مي كنند  و در واقع استعداد های بالقوه آنها را شکوفا می سازند.

 شیوه آموزشی پویاچیست ؟ شیوه آموزشی پویا ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر روش ها متمایز می سازد. یکی از این ویژگی ها ، توالی و استمرار برنامه های اجرایی روزانه می باشد. دانشمندان معتقدند برنامه ریزی و اصرار در مرور مجدد برنامه و طرح های اجرا شده در امر یادگیری دو مولفه مهم هستند که توجه به آنها در برنامه روزانه در پیشرفت بچه ها خیلی موثر است ، چرا که با بچه ها با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می شوند و به اصطلاح فایل های ناقص یادگیری آنان  باز سازی می شوند.

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

ابرگرفته ازhttp://taklif11.blogfa.com/

ادامه نوشته

كتاب استاد عشق

كتاب استادعشق كتابي از مهندس ايرج حسابي است كه خاطرات پروفسور حسابي را نقل كرده اند

خيلي زيباو آموزنده است قسمتي از خاطرات پروفسور را به نقل از مهندس حسابي

بخشی از کتاب استاد عشق

پروفسور حسابی؛ ملقب به پدر فیزیک ایران بعد از ملاقاتی كه با انیشتین داشتند و پس از آنكه انیشتین به ایشان نوید می دهند كه نظریه شما در آینده ای نه چندان دور، علم فیزیك را در جهان متحول خواهد كرد، به پروفسور پیشنهاد می دهد كه برای تكمیل نظریه خود در آزمایشگاه مجهز دانشگاه شیكاگو به كار خود ادامه دهد. در ادامه ایمیل خاطره ای بسیار آموزنده از ایشان در دانشگاه شیکاگو نقل شده كه هر ایرانی را به فكر وا می دارد. امیدوارم شما دوستان هم فرصت خوندنش رو از دست ندهید ...


دانشگاه شیکاگو بسیار پیشرفته بود. مهم تر از هر چیزی آزمایشگاه های متعدد و معتبر آن بود.

من در لابراتوار بسیار پیشرفته اپتیک، مشغول به کار شدم. در خوابگاه دانشگاه هم اتاق مجهزی برای اقامت، به من داده بودند.

از نظر وسایل رفاهی، مثل اتاق یک هتل بسیار خوب بود. آدم باورش نمی شد، این اتاق در دانشگاه باشد. معلوم بود که همه چیز را، برای دلگرمی محققین و اساتید، فراهم کرده بودند.

نکته خیلی مهم و حائز اهمیت، آزمایشگاه ها و چگونگی تجهیزات آن بود. یک نمونه از آن مربوط به میزی می شد که در آن آزمایشگاه به من داده بودند. این میز کشوی کوچکی داشت.

از روی کنجکاوی آنرا بیرون کشیدم و با کمال تعجب، چشمم به یک دسته چک افتاد. دسته چک را برداشتم و متوجه شدم تمام برگه های آن امضا شده است!

فوراً آنرا نزد پروفسوری که رئیس آزمایشگاه ها و استاد راهنمای خودم بود بردم. چک را به او دادم و گفتم: ببخشید استاد، که بی خبر مزاحم شدم. موضوع بسیار مهمی اتفاق افتاده است. ظاهراً این دسته چک مربوط به پژوهشگر قبلی بوده و در کشوی میز من جا مانده است. و اضافه کردم، مواظب باشید، چون تمام برگ های آن امضا شده است، یک وقت گم نشود.

پروفسور با لبخند تعجب آوری، به من گفت: این دسته چک را دانشگاه برای شما، مانند تمام پژوهشگران دیگر دانشگاه، آماده کرده است، تا اگر در هنگام آزمایش ها به تجهیزاتی نیاز داشتید، بدون معطلی به کمپانی سازنده تجهیزات اطلاع بدهید. آن تجهیزات را، برای شما می آورند و راه می اندازند و بعد فاکتوری به شما می دهند. شما هم مبلغ فاکتور شده را روی چک می نویسید و تحویل کمپانی می دهید. به این ترتیب آزمایش های شما با سرعت بیشتری پیش می روند.

توضیح پروفسور مرا شگفت زده کرد و از ایشان پرسیدم: بسیار خوب، ولی این جا اشکالی وجود دارد، و آن امضای چک های سفید است؛ اگر کسی از این چک سوء استفاده کرد، شما چه خواهید کرد؟با لبخند بسیار آموزنده ای چنین پاسخ داد: "بله، حق با شماست. ولی باید قبول کنید، که درصد پیشرفتی که ما در سال بر اساس این اعتماد به دست می آوریم، قابل مقایسه با خطایی که ممکن است اتفاق بیفتد نیست."

"این نکته، تذکر یک واقعیت بزرگ و آموزنده بود. نکته ای ساده که متاسفانه ما در کشورمان نسبت به آن بی توجه هستیم."

یک روز که در آزمایشگاه مشغول به کار بودم، دیدم همین پروفسور از دور مرا به شکلی غیر معمول، نگاه می کند. وقتی متوجه شد که من از طرز دقت او نسبت به خودم متعجب شده ام، با لبخندی بسیار
جذابی کنارم آمد و گفت: آقای دکتر حسابی، شما تازگی ها چقدر صورتتان شبیه افراد آرزومند شده است؟ آیا به دنبال چیزی می گردید، یا گم گشته خاصی دارید؟

من که از توجه پروفسور تعجب کرده بودم با حالت قدرشناسی گفتم: بله، من مشغول تجربه ی نظریه ی خودم در مورد عبور نور از مجاورت ماده هستم. برای همین، اگر یک فلز با چگالی زیاد، مثل شمش طلا با عیار بالا داشتم، از آزمایش های متعدد، روی فلزهای معمولی خلاص می شدم و نتایج بهتری را در فرصت کمتری به دست می آوردم؛ البته این یک آرزوست.

از ليك زير ميتوانيد كتاب را دانلود كنيد

http://www.parsbook.org/1389/11/mahmood-hesabi.html
به ادامه مطلب مراجعه نماييد

ادامه نوشته

دانلود كتاب

نام

اندازه

دانلود
کتاب الکترونیکی کار و فناوری ششم ابتدایی

7.49 مگابايت    

 

کتاب الکترونیکی اجتماعی ششم ابتدایی


  12.84 مگابايت  

 

کتاب الکترونیکی هدیه های آسمانی ششم ابتدایی

 


  6.83 مگابايت
 

کتاب الکترونیکی فارسی مهارت های خوانداری ششم ابتدایی

 



14.1 مگابايت
 

کتاب الکترونیکی فارسی مهارت های نوشتاری ششم ابتدایی

 



10.35 مگابايت  

کتاب الکترونیکی علوم ششم ابتدایی

 



7.11 مگابايت    

کتاب کار الکترونیکی تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

 



4.05 مگابايت    

کتاب الکترونیکی آموزش قرآن ششم ابتدایی

 



14.45 مگابايت
 
کتاب الکترونیکی ریاضی ششم ابتدایی
  8.87 مگابايت    

 

منبع: آذین برد

از لینک زیر می توانید بقیه کتابای پایه های مختلف را دانلود کنید

آذین برد

يادبگيريم چگونه ياد بگيريم

دانستن مؤثرترین راه برای یادگیری است.

راه شما برای یادگیری مؤثر مستلزم شناخت موارد زیر است:

·         خودتان

·         توانایی شما برای یادگیری

·         روشهای موفقیت آمیزی که در گذشته از آن استفاده کرده اید

·         علاقه و دانش قبلی‌تان نسبت به موضوعی که قصد یادگیری آن را دارید

ادامه مطلب

ادامه نوشته

فرهنگ يادگيري


نشریه علمی- پژوهشی "راهبرد فرهنگ" که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی چاپ می شودُ یکی از شماره های سال ۹۱ را به ارتباط بین فرهنگ و آموزش اختصاص داده است.

بحث فرهنگ یادگیری مقوله جدیدی است که اخیرا مورد توجه صاحب نظران آموزشی قرار گرفته است. در این شماره مقالاتی در ارتباط با مقوله فرهنگ و تاثیر آن بر آموزش و برنامه درسی تهیه شده و بنده هم مقاله ای با عنوان " محیط های یادگیری مجازی امکانی برای بهبود فرهنگ یادگیری" در این ویژه نامه ارائه کردم  که چکیده آن در ادامه آوررده می شود. به علاوه فهرست مقاله های ارائه شده از این طریق در دسترس است.

فرهنگ یادگیری مفهوم تازه ای است که در دهه های اخیر وارد ادبیات آموزشی شده است. با توجه به این مفهوم کلیه عناصر برنامه درسی، رفتارهای آموزشی معلم و یادگیرنده که در یک محیط یادگیری با یکدیگر تعامل پیدا می کنند، از بستر فرهنگی آن محیط تاثیر می پذیرند. با توسعه فاوا و ظهور جوامع اطلاعاتی مهارت هایی مانند یادگیری مستقل و مادام العمر، یادگیری خودانگیخته، خودرهیاب و کسب مهارت های حل مساله، برنامه ریزی و تصمیم گیری در موقعیت های پیچیده اولویت بیشتری یافته و از اهداف مهم آموزش و پرورش سطوح مختلف تلقی می شوند. از طرفی فرهنگ یادگیری در ایران از حیث انفعال یادگیرنده، ضعف تعامل بین یادگیرندگان، معلم محوری، عدم خود انگیختگی یادگیرندگان و پذیرش بدون تحلیل و نقد اطلاعات با اهداف آموزش و پرورش جامعه اطلاعاتی مغایرت دارد. بر این اساس هدف اصلی مقاله حاضر« ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری به سمت مولفه های مورد نظر جامعه اطلاعاتی توسط معلم از طریق محیط یادگیری مجازی » است.

 این مقاله در چهار بخش تنظیم شده تا به سوال اصلی طرح شده پاسخ دهد. در بخش اول فرهنگ یادگیری و در بخش دوم ویژگی های محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد. در بخش سوم اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری از طریق محیط مجازی مطرح می شود و در بخش چهارم با توجه به بخش های قبلی، گام های عملیاتی اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری توسط معلم در محیط یادگیری مجازی مورد بحث قرار می گیرد.

برگرفته ازhttp://elearner.blogfa.com/9111.aspx

طراحي سئوالات چند گزينه اي استاندارد (امري سهل و ممتنع)

نويسنده :
 دكترمحمودمحمدي(استاددانشگاه علوم پزشكي تهران ، عضوهيات دانشنامه آموزش پزشكي

چكيده:
آزمون هاي چند گزينه اي يكي از متداولترين روشهاي سنجش فراگيرندگان در كشور مي باشد. اين آزمون از حيث روايي، پايايي، عينيت و عملي بودن يكي از بهترين انواع آزمون ها مي باشد. طراحي سئوالات چند گزينه اي شايد به نظرآسان بيايد ولي طراحي آزمون استاندارد كاري بسيار دشوار است. در مقاله مروري پيشرو پس از تعريف اين نوع آزمون و ويژگيهاي آن به معرفي انواع آن پرداخته و سپس تلاش بر آن خواهد بود تا راهكاري عملي براي استاندارد سازي اين سئوالات ارائه گردد.
تعريف:
آزمون هاي چند گزينه اي آزمون هايي هستند كه آزمون شونده پاسخ صحيح را از بين گزينه هاي در اختيار قرار داده شده انتخاب مي نمايد(1). هر سئوال چند گزينه اي شامل يك تنه (Stem) و چند گزينه Choice or branch) است. اينكه بهترين سئوال چند گزينه اي اصولاً بايد چند گزينه داشته باشد، مورد بحث و اختلاف نظر بوده است ولي اكثر منابع سئوال چند گزينه اي خوب را شامل 3 تا 5 مي دانند(2).
در گزينه ها يك گزينه كليد و بقيه گزينه ها انحرافي (Distractor) مي باشند. علت بحث بر سر تعداد گزينه ها اين است كه طراحي گزينه هاي انحرافي خوب و استاندارد كاري واقعاً دشوار است. و شايد نتوان بيش از دو يا حداكثر چهار گزينه انحرافي خوب طراحي نمود(2). اين امتحانات بعنوان آزمونهايي جامع براي سنجش تواناييهاي فراگيران از سال 1950- ميلادي به عنوان محل طلايي (Gold standard) وارد عرصه آزمونهاي علوم پزشكي شدند(3).
ا

ادامه نوشته

گروه آموزشی پایه سوم منطقه مهردشت

مطالب آموزشی پایه سوم

آزمون های عملکردی وطراحی آن

خبرگزاری ایمنا: کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آزمونهای عملکردی می توانند اطلاعات لازم را از میزان تحقق اهداف مهارتی، عمق یادگیری و میزان درک و فهم دانش آموزان تا سطح کاربرد در عمل، به معلم ارائه دهند. 
 

به گزارش ایمنا، بر اساس آخرین استانداردهای جهانی، ارزشیابی باید با هدف آموزش و یادگیری تناسب داشته باشد. به عبارت دیگر نمی توان برای یادگیری هدف خاصی منظور نمود ولی برای ارزشیابی آن هدف، از آزمون و سنجش نامناسب استفاده کرد.

امروزه در مجامع بین المللی برای ارزشیابی اهمیت زیادی قائل هستند و مطلوب ارزشیابی را موفقیت آن در سنجش و ارزشیابی از دانایی، توانایی و شخصیت دانش آموز می دانند و این نکته بسیار نزدیک به این سخن حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که می فرمایند: "ما می خواهیم کسی که از آموزش و پرورش خارج می شود دارای برجستگی های علمی، عقلی و اخلاقی باشد".

سردرگمی بسیاری از والدین و معلمان در شناسایی ارزشیابی صحیح باعث شد تا به سراغ سید محمدرضا موسوی زاهد، کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان برویم و درباره این موضوع با او مصلاحبه ای داشته باشیم.


*برای طراحی و به کارگیری آزمونها در آموزش و پرورش چه تقسیم بندی مناسبی وجود دارد؟

زمانی که ارزشیابی ما برای سنجش هدفهایی است که به دانستن درباره ی امور مربوط می شود، به عبارت دیگر سطح دانشی مد نظر باشد، بهترین نوع آزمون، آزمونهای مدادی کاغذی است که در آن مفاهیم مختلف با تعداد سوال بیشتری سنجیده شود؛ و زمانی که برای سنجش و ارزشیابی از هدفهایی وارد عمل می شویم که به نحوه ی عمل یا کاری مربوط می شود آزمونهای عملکردی بهترین پاسخ را ارائه خواهند داد. ملاک در آزمونهای عملکردی، میزان موفقیت دانش آموز در به کار بردن دانسته های خود می باشد.

*علت توجه به سنجش واقعی در سالهای اخیر چیست؟

عدم توانایی آزمونهای سنتی در سنجش و ارزشیابی مهارتها، عادتهای کاری، نگرشهای اجتماعی، علاقه ها و سازگاری، منجر به معرفی روشهایی مناسب گردید که بتواند دانش آموز را در مهارتهای مذکور محک بزند که یکی از بهترین این روشها آزمونهای عملکردی می باشد.

*چرا در ارزشیابی توصیفی بر آزمونهای عملکردی تاکید بیشتری می شود؟

1.سنجش مهمی از اهداف و انتظارات آموزشی در حیطه ی مهارتها قرار دارد لذا آزمون مناسب خود را می طلبد.

2.در تعریف نوین جهانی یادگیری، کسب بهینه مهارت و به کار بردن شناختها تلقی می شود که فاصله ی معنا داری با حافظه مداری دارد.

3.در آموزش و پرورش جهانی، تنها، دانستن مطالب درسی کفایت نمی کند بلکه مهم، توانستن و به کار بردن معلومات بوده که مکمل دانستن می باشد.

4.آزمونهای مدادی کاغذی در بررسی و ارزیابی مهارتهای دانش آموزان به درستی عمل نمی کند.

5.کاربرد و مهارتهای فراگیران نشان از عمق یادگیری آنان دارد.

6.آزمونهای عملکردی اگر به شیوه ی صحیح طراحی شوند می توانند اطلاعات لازم را از میزان تحقق اهداف مهارتی، عمق یادگیری و میزان درک و فهم دانش آموزان تا سطح کاربرد در عمل به معلم ارائه دهند.

*آزمون عملکردی در آموزش و پرورش چه تعریفی دارد؟

آزمون عملکردی ارزشیابی خاصی است که از طریق آن دانش آموز با اجرای فعالیتی، اثری را تولید می کند و یا به طور عملی نشان می دهند که به چه میزان مهارتی را کسب نموده اند.

*آزمونهای عملکردی چه ویژگیهای اساسی دارند؟

تاکید بر کاربست دانش در محیطهای واقعی و یا شبه واقعی، تاکید بر سنجش مستقیم یادگیری، استفاده از وسایل واقعی و تشویق به تفکر باز از ویژگیهای اساسی آزمونهای عملکردی می باشد.

* آزمونهای عملکردی چند نوع دارد؟

 آزمونهای عملکردی از نظر زمان به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. از لحاظ ساختاری آزمونهای عملکردی دارای 4نوع مختلف اند:

1. آزمون عملکردی کتبی: تاکید این نوع آزمون بر کاربست دانش و مهارت در موقعیت های عملی و یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی می باشد مانند ارائه یک گزارش یا رسم یک نقشه.

2. آزمون عملکردی شناسایی: این نوع از آزمونهای عملکردی بر سنجش توانایی دانش آموزان در تشخیص ویژگیها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور تاکید دارد مانند شناسایی رودها و کوه ها روی یک نقشه.

3. آزمون عملکردی نمونه کار: به آزمونی گفته می شود که در آن از فراگیر خواسته می شود اعمالی را انجام دهد که معرف عملکرد واقعی مطلب مورد سنجش باشد مانند ساختن یک مکعب به ابعاد مختلف.

4. آخرین نوع آزمون عملکردی، آزمون عملکردی در موقعیتهای شبیه سازی شده می باشد. در این نوع از آزمونها دانش آموز اعمالی را که انجام آن در موقعیتهای واقعی ضروری هستند در یک موقعیت مصنوعی یا شبیه سازی شده انجام می دهد مانند پست نمودن یک نامه یا ایفای نقش در یک درس.

*چگونه یک آزمون عملکردی طراحی می شود؟

طراحی صحیح یک آزمون عملکردی توسط معلم، باید دارای مراحل زیر باشد:

1. تعریف هدف آموزشی مورد نظر برای سنجیدن؛ در زمینه هدف معلم باید به این نکات توجه داشته باشد که اولا دانش پیش نیاز هدف را مشخص کرده باشد، ثانیا هدف مورد نظر در حوزه ی کاربرد و مهارت باشد .

2. فعالیت متناسب با هدف مذکور مشخص شود.

3. مواد و وسایلی که برای اجرای آزمون لازم است تعیین گردد.

4. روش ارزشیابی از نتیجه و فرایند مشخص شود.

*چه روشهایی برای ارزشیابی یک آزمون عملکردی وجود دارد؟

به سه روش می توان آزمون عملکردی را ارزشیابی نمود که انتخاب این روشها به نوع کار و هدفی که معلم در نظر دارد بستگی پیدا می کند. روش اول براساس میزان تحقق انتظارات آموزشی یا هدف آموزشی است. روش دوم، بر اساس ویژگیهای محصول نهایی فعالیت یادگیری و روش سوم بر اساس فرایند انجام فعالیت یادگیری می باشد.

همچنین در اینجا یادآور می شوم که نمونه هایی از آزمون عملکردی طراحی شده، در وبلاگ کارشناسی به آدرس http://isedor.persianblog.ir وجود دارد که معلمان و والدین محترم می توانند از طریق موتور جستجوی موجود در وبلاگ به آنها دسترسی پیدا نموده و از آنها استفاده کنند.

*وظایف معلمان در ارتباط با آزمونهای عملکردی چیست؟

با مفهوم واقعی آزمونهای عملکردی آشنایی لازم را به دست آورند، به شیوه ی طراحی صحیح آزمونهای عملکردی تسلط و اشراف پیدا کنند، آزمونهایی را که برای سنجیدن مطالب خاصی طراحی میکنند با هدف آموزشی و یادگیری تناسب داشته باشد و در ارزشیابی از دانش آموزان، تنها به آزمونهای مدادی کاغذی اکتفا نکنند.

*وظایف والدین در قبال آزمونهای عملکردی چیست؟

هماهنگی با معلم در راستای استفاده بهینه از نتایج آزمونهای عملکردی، پرهیز از برداشتهای کلیشه ای از آزمونهای عملکردی و اجتناب از خرید کتابهایی که به غلط نشاندهنده ی این آزمونها می باشند از مسائلی است که والدین باید به آنها توجه داشته باشند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت 9:19  توسط رضا خیر خواه  | 

اصول ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان

اصول ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان

نویسندگان: سالی براون، هلن هورن، کارولین ارلام، فیل ریس
مترجم: سعید خاکسار



 

ارزشیابی کاردانش آموزان

اغلب چنین احساس می‌شود که وقت بیشتری را صرف گرفتن امتحان از دانش آموزان می‌کنیم تا صرف درس دادن به آن‌ها. این ممکن است کار بدی نباشد، به شرطی که دانش آموزان از بازخوردی که به آن‌ها می‌دهیم استفاده زیادی ببرند. توصیه‌های زیر می‌توانند کمک کنند تا تأثیر بازخورد شما افزایش یابد و در عین حال، کار نمره دهی شما آسان شود.
1- شیوه بارم بندی خود را انتخاب و به کلاس اعلام کنید. قبل از اینکه برای دانش آموزان تکالیف نمره داری طراحی می‌کنید، ‌نحوه بارم بندی را تهیه نمایید و با توصیه‌های شفاف، راه کسب نمره را به آن‌ها یاد بدهید. شواهد موجود است که نشان می‌دهد هرچه دانش آموزان آگاهی بیشتری نسبت به نحوه بارم بندی داشت باشند، ‌سطح استاندارد درسی آن‌ها بالاتر می‌رود.
2- به دانش آموزان اجازه دهید در آرایش بارم بندی شرکت کنند. هر از گاهی دانش آموزان را در تعیین نحوه ی بارم بندی شرکت دهید و از نظرات آن‌ها در ارزیابی کار خودشان استفاده نمایید.
3- سؤالاتی طرح کنید که تصحیح آن‌ها راحت و آسان باشد. با ساده تر کردن تصحیح کار دانش آموزان، در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید. برای مثال، بسیار آسان‌تر است که از آن‌ها بخواهید یکی از پاسخ‌های کوتاه چاپ شده را علامت بزنند یا به سؤالات تکمیلی و یا چهار جوابی پاسخ بدهند تا این که انبوهی از سؤالات تشریحی را جواب بدهند.
4- دفتر نمره ی مرتبی داشته باشید. طوری دفتر نمره خود را خط کشی کنید که با یک نگاه بتوانید عملکرد دانش آموزان را در کلاس ببینید. این دفتر می‌تواند شما را نسبت به دانش آموزانی که از درس خود عقب می‌مانند آگاه کند، و در جلسات اولیا و مربیان نیز بسیار مفید واقع شود.
5- جایی برای ارائه نظر خود تهیه ببینید. برای مثال، ‌از دانش آموزان بخواهید در یک سمت برگه، ‌حاشیه ای نسبتاً جادار بکشند و یا حتی در پای هر صفحه چهارخانه ای ترسیم کنند
6- هنگامی که اوراق تصحیح شده را به دانش آموزان باز می‌گردانید، مواظب احساسات آن‌ها باشید. به خاطر بسپارید، لحظه ای که دانش آموزان ورقه تصحیح شده خود را پس می‌گیرند، برای آن‌ها لحظه ی بسیار حساس است. یعنی آن‌ها می‌توانند نسبت به هر توضیحی که در پای ورقه آن‌ها نوشته‌اید حساس باشند، به خصوص توضیحاتی که در وهله ی اول با آن‌ها برخورد می‌کنند.
7- از اهمیت نمره یا امتیاز غافل نمایند. اولین چیزی که دانش آموزان به دنبال آن می‌گردند و واکنش آن‌ها را در قبال توضیحاتی که در پای ورقه نوشته‌اید تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نمره یا امتیازی است که به آن‌ها می‌دهید. اگر نمره بالا باشد، ممکن است آن‌ها به بیشتر توضیحات بازخوردی شما اعتنایی نکنند. اگر نمره پایین باشد، ممکن است به قدری مأیوس شوند که اصلاً توجهی به توضیحات باز خوردی شما نکنند. بررسی کنید که آیا نمره دادن مهم‌تر است و یا این که بهتر است در ابتدا فقط به توضیح دادن بسنده کنید و بعدها به نمره دادن بپردازید.
8- در خط زدن پاسخ‌های نادرست احتیاط کنید. فراموش نکنید که ضربدر زدن در کنار جواب‌های غلط چقدر می‌تواند دلسرد کننده باشد. خط زدن کلمات نیز (کلماتی که با دیکته غلط نوشته شده‌اند) می‌تواند به همان شکل ایجاد ناامیدی کند. برای نشان دادن اشتباهات دانش آموزان راه‌های دیگری پیدا کنید؛ مثلاً با استفاده از یک ماژیک شبرنگ کلمات یا جملات اشتباه را مشخص کنید و توضیحات لازم را در کنار آن‌ها بنویسید.
9- راه‌هایی بیابید که از «تیک زدن» بهتر باشند. علامت «تیک» برای دانش آموزان پیام آور شادی است، اما اغلب ارزش دارد تعاریف باز خوردی مثبتی از قبیل «نکته جالبی است»، «به خوبی توضیح داده شده است» و یا «بسیار خوب» را که حتی باعث تشویق بیشتری می‌شوند، چاشنی بکنید.
10- به شاگردان فرصت دهید نمره بد خود را جبران کنند. مثلاً، از مجموع هشت نمره در طول سال، پنج نمره ی برتر را به عنوان نمره ی تمام سال منظور کنید.

ارائه باز خورد رودررو به دانش آموزان

ارائه باز خورد رو در رو به دانش آموزان می‌تواند بسیار سودمند و سازنده باشد، اگر چه می‌تواند هم برای آن‌ها و هم برای ما تکان دهنده نیز واقع شود. توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا فواید این گونه بازخوردها را به بالاترین و خطرات آن را به پایین‌ترین حد برسانید.
1. احساسات دانش آموزان را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید دریافت باز خورد رودررو از سوی یک آموزگار می‌تواند برای دانش آموزان دلهره آور باشد. آن‌ها ممکن است ما را در قالب یک استاد و یک مقام مسؤول ببینند. این نگرانی می‌تواند موجب شود آن‌ها بازخورد ما را به صورتی متفاوت با آنچه در نظر داریم دریافت کنند.
2- از مزایای باز خورد رودررو بهره‌مند شوید. بازخورد رودررو می‌تواند با برخورداری از حالات چهره، لحن صدا و حرکات بدن، به دانش آموزان اطلاعات بسیار بیشتری بدهد تا باز خورد کتبی.
3- مواظب از دست رفتن تأثیر باشید. بزرگ‌ترین اشکال در باز خورد رودررو، موقتی بودن تأثیر آن است. این بدان معناست که دانش آموزان نمی‌توانند تأثیر واقع‌بینانه ای از این نوع باز خورد داشته باشند، زیرا طبیعت انسان به گونه ای است که قسمت‌های خاصی از هر بازخورد را به خاطر می‌سپارد و بقیه را به دست فراموشی می‌دهد.
4- خطرات ناشی از واکنش‌های ذهنی را از یاد نبرید. وضعیت ذهنی دانش آموزان می‌تواند در پذیرش آن‌ها از باز خورد رو دررو تأثیر بگذارد. اگر در آن لحظه احساس مثبت و خوش‌بینانه ای داشته باشند، ‌ممکن است قسمت‌های مثبت باز خورد شما را به خاطر بسپارند، در حال که اگر دارای اضطراب و احساسی منفی باشند، چیزهایی را به خاطر خواهند سپرد که اغلب شامل قسمت‌های بحرانی مطالبی است که به آن‌ها می‌گویید.
5- خاطر جمع شوید که همه پیام شما به دانش آموزان رسیده است. یکی از مزایای باز خورد رودررو این است که بلافاصله می‌توانید تأثیری را که کلمات شما بر روی دانش آموزان می‌گذارد، مشاهده کنید. هرگاه احساس کردید هنوز همه درس را متوجه نشده‌اند، می‌توانید به جزییات بیشتری وارد شوید.
6- تصمیم بگیرید چه چیزهایی را به صورت انفرادی و چه چیزهایی را به صورت گروهی مطرح کنید. ارزش دارد مشخص کنید چه موقع بهترین زمان برای بازخورد رودررو به صورت انفرادی است و چه موقع به صورت گروهی. بازخوردهای خیلی صریح بهتر است برای گفتگوهای تک به تک در نظر گرفته شوند، در حالی که گروهی مطرح کردن یک باز خورد کلی نسبت به اشتباهات معمول، ‌بهتر از انفرادی مطرح کردن آن است.
7- خلاصه مکتوبی تهیه کنید. هنگامی که قصد دارید باز خورد‌های زیادی به دانش آموزان ارائه دهید (به خصوص به تمام کلاس و نه فقط به یک نفر)، ‌بهتر است از نکات اصلی مورد نظر خود یادداشت‌هایی تهیه کنید. شاید حتی لازم باشد از این یادداشت‌های کپی گرفته و به عنوان جزوه در اختیار آن‌ها قرار دهید.
8- همیشه درس خود را با ایراد نکات مهمی شروع و ختم کنید. گاهی اوقات تحمل باز خورد رو در رو برای دانش آموزان الزاماً مشکل می‌شود. در چنین مواقعی، ‌اطمینان حاصل کنید که مطالب مثبتی برای اظهار نظر در مرود کار آن‌ها داشته باشید، و صحبت خود را با ایراد چنین نکاتی شروع و تمام کنید.
9- مواظب تأثیر باز خورد بر روی دانش آموزان باشید. مزیت بزرگی که باز خورد رو در رو این است که می‌توانید تأثیر آن را با مشاهده ی حالات چهره و حرکات بدن دانش آموزان حدس بزنید. اگر به نظر برسد نسبت به اظهارات شما حساسیت نشان می‌دهند، ‌آن وقت می‌توانید نحوه ی ارائه مطالب خود را به تناسب وضعیت ملایم‌تر کنید.
10- بازخورد رو در رو همیشه دو طرف دارد. از بازخوردهای رودررو استفاده کنید تا بیشتر متوجه احساس دانش آموزان در قبال نحوه آموزش خود بشوید. پرسیدن سؤالاتی از قبیل «چرا فکر می‌کنید این مطلب مشکل است» می‌تواند مفید واقع شود.

دریافت باز خورد از دانش آموزان

آموزش شما هنگامی مؤثرتر واقع می‌شود که نسبت به واکنش‌ها و نیازهای آتی شاگردان آگاهی داشته باشید. سپری کردن تمام روز بدون این که در مورد کار خود تأملی کرده باشید کاری ندارد -اغلب اوقات مشغله شما خیلی زیاد است! اما سعی کنید موقعیتی فراهم آورید تا در مورد واکنش دانش آموزان نسبت به عملکرد خود و این که آیا در کار خود موفق بوده‌اید یا نه اندیشه کنید.
1- در همه جا در جستجوی باز خورد باشید. در همه جا بازخورد را جستجو کنید. حالت چهره دانش آموزان منشأ سریعی از باز خورد است. نحوه واکنش آن‌ها نسبت به تکالیف و دستورات شما همان باز خورد آنان است.
2- با خورد کلی دانش آموزان را جویا شوید. سؤالات آزادی مطرح کنید. به دانش آ موزان فرصت کافی بدهید تا به مفهوم دقیق سؤالات پی ببرند و بدون این که احساس خجالت یا تهدید کنند، به آن‌ها پاسخ دهند.
3- کمک کنید دانش آموزان به شما باز خورد مشخصی بدهند. در مورد کار یا آزمایش محوله به آنان، در حالی که روبروی کار قرار گرفته‌اید، به صورت تک به تک با آن‌ها صحبت کنید. هر گاه در بخشی از کارشان با مشکلی روبرو شدند، به آن‌ها فرصت دهید تا توضیح دهند چرا فکر می‌کنند آن اشکال وجود دارد.
4- نظرات و دیدگاه‌های دانش آموزان را جمع آوری کنید. هر از چند گاهی برگه‌های ارزشیابی یا پرسشنامه‌هایی به آنان بدهید تا از برخورد آن‌ها نسبت به موضوعات خاص برخوردار شوید.
5- بازخوردهای نامربوط را جدی نگیرید. همیشه یکی پیدا می‌شود که تحمل خود داری از دادن پاسخ‌های مسخره به سؤالات برگه ارزشیابی را ندارد. تمرکز خود را به بازخوردهای مفید معطوف کنید.
6- بازخوردهای مثبت را بپذیرید. در جایی که باید از کسی تعریف کنید، ‌بی اعتنا نباشید. در دانش آموزانی که مطالب مثبتی برای گفتن دارند این خشنودی را ایجاد کنید که بازخورد آن‌ها دریافت شده و سرکوب نشده است.
7- باز خورد‌های منفی را نیز بپذیرید! این رفتار را تعمیم دهید که چیزی به نام انتقاد وجود ندارد و این‌ها همه بازخورد است. آمادگی شنیدن را داشته باشید و هرگونه بازخورد منفی را از دانش آموزان بیرون بکشید. حتی بهتر است از اظهار نظر آن‌ها تشکر کنید و مثلاً بگویید،‌ «خوشحالم که این را یاد گرفتم؛ در مورد آن بیشتر فکر خواهم کرد، سپاس گذارم».
8- به شاگردان القا کنید که نظرات و ایده‌های آنان ارزنده هستند. از آن‌ها بخواهید درباره یکی از زمینه‌های خاص سال تحصیلی جاری انتقاد مثبت و سازنده ای ارائه دهند و توضیح دهید که در سال‌های بعد ممکن است در آن زمینه ی برنامه ریزی جدیدی به عمل آورید.
9- بازخورد‌های گروهی را مثل بازخوردهای انفرادی دریافت کنید. احتمال دریافت باز خورد نسنجیده از یک گروه کمتر از دریافت آن از یک فرداست. از شاگردان بخواهید در گروه‌های کوچک به بحث راجع به کار خود بپردازند و از هر گروه بخواهید چگونگی پیشرفت کار خود را برای بقیه کلاس شرح دهند.
10- بازخورد همکاران خود را نیز دریافت کنید. وقتی نظر همکاران خود را می‌پرسید، آن‌ها غالباً این توان رادارند که با ارائه جمع بندی خود از نظرات دانش آموزان نسبت به نحوه تدریس ما، برای ما بازخورد بیشتری فراهم آورند.

استفاده از بازخورد درارتقای یادگیری

تأمین بازخورد خوب برای دانش آموزان کمک مهمی به آن‌ها در آشنایی با چگونگی عملکردشان است و می‌تواند نقش بزرگش در پیشرفت فردی و جمعی داشته باشد. انجام بهینه این کار مستلزم وقت و انرژی است، اما با توجه به بازده آن در یادگیری، ارزش سرمایه گذاری را دارد.
1- بازخورد خوب ارائه دهید. بهترین شیوه ی ارزیابی شامل توصیف، ‌ارزشیابی و اصلاح است. بازخورد اگر بنا باشد به پیشرفت دانش آموزان کمک کند باید شامل تمام این عناصر باشد. دانش آموزان باید تشخیص دهند که آنچه شما میگویید با کارشان ارتباط دارد و درک کنند که عملکردشان چگونه است و مرحله بعدی کار خود را بدانند.
2- در ارائه بازخورد حساس باشید. اگر دانش آموزان احساس کنند که با انتقادات شما مورد حمله قرار گرفته‌اند، ممکن است دچار کاهش انگیزه شوند. هنگام ارائه بازخورد باید تمرکز شما بر خود کار باشد و نه بر شخص؛ وسعی کنید از هر نوع کلمات تحقیر آمیز پرهیز کنید که راه را بر هر پیشرفتی خواهد بست.
3- دانش آموزان را تشویق کنید در فرایند ارزیابی و نمره دهی مشارکت کنند. دخالت دادن دانش آموزان موجب ایجاد عزم و اراده در آنان می‌شود که یک انگیزه دهنده ی قوی است و در نتیجه، استانداردها را افزایش می‌دهد. دانش آموزان غالباً دوست دارند بتوانند ببینند که نمره‌هایشان به مرور بهترمی‌شود و هیچ گاه دوست ندارند از بهترین نمرات سابق خود پایین‌تر بیایند.
4- ارزیابی باید مشخص کننده ی قوت‌ها و ضعف‌ها باشد. به آن‌ها بگویید که کدام قسمت از کارشان درست و کدام قسمت نادرست بوده و به آن‌ها کمک کنید درک کنند که برای بهتر شدن، چه کاری باید انجام دهند. همیشه با جنبه‌های مثبت شروع کنید، اما به یاد داشته باشید که ارزیابی، چنانچه در تعیین حوزه‌های پیشرفت کمک ارائه ندهد، ‌حاصل چندانی به بار نخواهد آورد.
5- بازخورد به دانش آموز باید سریع باشد. چنانچه بازخورد به دانش آموز به سرعت انجام نشود، آن‌ها ممکن است علاقه خود به کار را از دست داده و فرصت بهبود و پیشرفت از دست برود. نوشتن نقطه نظرات طولانی پیرامون یک کار - که ممکن است به دلیل فاصله افتادن بین تکلیف و ارائه نظرات، مسأله به تاریخ بپیوندد - چیزی جز اتلاف وقت نخواهد بود.
6- بازخورد باید سازنده باشد. اظهار نظرات خود را در چارچوبی قرار دهید که به دانش آموزان کمک کند تا بخواهند پیشرفت کنند. تعیین و مشخص کردن نقاط ضعف نباید به مفهوم انتقاد کوبنده باشد؛ و نظرات سازنده پیرامون چگونگی پیشرفت، بخش مهمی از هر فرایند ارزیابی است.
7- بازخورد باید انگیزه ایجاد کند و مددرسان و مشوق باشد. لازم است روش‌های ارزیابی، تحسین کننده ی دستاوردها و همچنین انگیزه دهنده برای مطالعه بیشتر باشد. دانش آموزان حتی اگر تا اینجا نیز خیلی خوب بوده‌اند باید شوق پیشرفت بیشتر را در خود حس کنند.
8- ارزیابی باید به گفتمان معنی دار کمک کند. به دانش آموزان وقت بدهید تا اظهار نظرهای شما پیرامون کارشان را مرور و به آن‌ها فکر کنند. از بازخورد برای ایجاد یک گفتمان معنی دار با دانش آموزان در زمینه ی افزایش خود آگاهی و تنظیم هدف برای یادگیری‌های آینده استفاده کنید.
9- دانش آموزان باید درک روشنی از انتظارات داشته باشند. اهداف ارزیابی برای هر تکلیف را روشن کنید و به دانش آموزان بگویید که از کدام جنبه خاص کارشان می‌تواند انتظار دریافت بازخورد داشته باشند، از ارائه بازخورد یکجا پیرامون جنبه‌های فراوان یک تکلیف خودداری کنید.
10- نمرات ارزیابی را بر مبنای چندین نوع فعالیت ارزیابی شده قرار دهید. نمرات باید مبتنی بر انواع شواهد باشد تا رویکردهای ارزیابی شما متنوع باشند و از استفاده از شواهدِ صرفاً یک منبع (از قبیل امتحان پایان ترم) خودداری کنید.
11- از نمرات برای ارائه بازخورد استفاده کنید. نمرات را در قالب‌های مناسب ارائه دهید تا دست‌اندرکاران مختلف (دانش آموزان، ‌آموزگاران همکار، تجدید نظر کننده‌ها و والدین) بتوانند مفهومی از آن‌ها درک کنند. داده ای پیچیده در قالب جدول‌ها و نمودارهایی که غالباً مورد نیاز مقامات بیرون از مدرسه است می‌تواند برای دانش آموزان اسرار آمیز جلوه کند، چون آن‌ها علاقه چندانی به چگونگی پیشرفت مدرسه در ارائه اطلاعات نسبت به شیوه‌های گذشته ندارند و بیشتر علاقه دارند بدانند در حال حاضر خودشان در مقایسه با همشاگردی‌هایشان چگونه عمل کرده‌اند.
12- با ارائه گفتمان در جهت پیشرفت یادگیری بکوشید. به کار آن‌ها علاقه نشان دهید. اظهار نظرهایی ارائه دهید که نیازمند پاسخ از جانب دانش آموزان باشد. «خیلی خوب بود» اظهار نظری عمومی و بسته است که هیچ امکانی برای گفتمان بیش‌تر به وجود نمی‌آورد.
13- نسبت به مفاهیم -و نه فقط به جنبه‌های سطحی -پاسخ دهید. مرور سریع کار و نمره دادن بر اساس جنبه‌های سطحی، مثل خطاهای املایی و دستوری و یا اشتباهات محاسبه ای، ‌امری آسان است؛ ولی این کار فایده چندانی نخواهد داشت به جز خطوط قرمز فراوان در ورقه. علاوه بر دستاورد دانش آموزان، به آنچه که سعی در به دست آوردن آن داشته‌اند نیز پاسخ دهید.
14- در پرسیدن سؤال از پاسخ‌های کتبی استفاده کنید. با پرسیدن سؤالاتی علاقه خود را نشان دهید، نظرات خود را در مورد عنوان و موضوع ارائه دهید و سپس به طور کتبی یا شفاهی خواهان اظهار نظرهای آن‌ها شوید. تکالیف می‌توانند شامل گفتمان کتبی و شفاهی معنی دار باشند.
15- نظرات دانش آموزان پیرامون دیدگاه‌های خود را جویا شوید. این مسأله خصوصاً در مورد دانش آموزان کمرو خوب است. به این وسیله آن‌ها می‌تواند یک گفتمان کتبی خصوصی با معلم داشته باشند. معلم نیز می‌تواند با تعیین تکالیفی در ارتباط با کار، امکانات بیش‌تری را برای کشف و یا جلساتی را برای اصلاح تعیین کند.
16- بر روی یک خصوصیت عمده متمرکز شوید. گاهی آموزگاران میگویند کار یک دانش آموز پر از اشتباه است؛ در حالی که مقصودشان این است که یک یا دو اشتباه چندین و چند بار تکرار شده است. همه اشتباهات را اصلاح نکنید این امر موجب عدم تمرکز و سردرگمی دانش آموز میشود. یک یا دو مورد را مشخص کنید تا دانش آموز بر روی آن متمرکز شود.
17- به دانش آموزان کمک کنید زمینه ای را برای تمرکز به منظور پیشرفت مشخص کنند. به عنوان بخشی از گفتمان ارزیابی، به دانش آموزان کمک کنید حوزه‌های خود برای تمرکز را مشخص کنند. آن‌ها خیلی بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم از خود آگاهی برخوردارند.
18- نسبت به همه چیز واکنش نشان ندهید. احساس نکنید که لازم است هر بار یک پاسخ کتبی کامل پیرامون تمامی کار مکتوب در رابطه با تمام موضوعات ارائه دهید. این امر می‌تواند در کاهش انگیزه دانش آموزان مؤثر باشد و استفاده مفیدی زا وقت معلم نیز به شمار نمی‌آید. پیشاپیش تصمیم بگیرید که کدام قسمت‌های را در رابطه با کدام جنبه‌های یادگیری نمره خواهید داد.
19- حوزه ی اصلی تمرکز را شرح دهید. برای دانش آموزان شرح دهید که تمرکز شما در جریان ارزیابی بر کدام حوزه خواهد بود و شما در کار آن‌ها به دنبال چه چیزی خواهید بود و چگونه آن‌را ارزیابی خواهید کرد.
20- شنونده ای برای کار فراهم کنید. یک ارزیابی سراسری، ‌شنونده ای برای کار دانش آموز فراهم می‌کند. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان از طریق پاسخ‌های شما به کارشان برای این شنونده ارزش قائل باشند. این امر به نوبه خود در کیفیت کاری که دریافت خواهید کرد تأثیر می‌گذارد.

استفاده از خود سنجی و هم کلاسی سنجی

امتیاز مهم که در خود سنجی و هم کلاسی سنجی وجود دارد این است که دانش آموزان آشنایی با سیستم ارزشیابی پیدا می‌کنند و به شیوه کست نمره بهتر برای آموخته ای خود آشنا می‌شوند. نکات زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا از این امتیاز بهره‌مند شوید.
1- به دانش آموزان کمک کنید به ارزش مزایای خود سنجی پی ببرند، تا بتوانند نسبت به آنچه انجام داده‌اند نگرش عمیق‌تری داشته باشند.
2- برای نمره دهی، ضابطه ای در اختیار شاگردان بگذارید که برای آن‌ها قابل فهم باشد و بتوانند آن را در تصحیح کار خود اعمال کنند. در صورت امکان، خود دانش آموزان را در تهیه بهترین روش نمره دهی دخالت دهید تا در آن‌ها احساس مالکیت نسبت به ضابطه‌مندی ایجاد شود.
3- نگران نمره نباشید، به آموزش بیندیشید!به دانش آموزانی که به درس خود نمره می‌دهند توصیه کنید که مهم‌ترین نتیجه، نمره ای نیست که به خودشان می‌دهند، بلکه تصمیمی است که در هنگام اعمال ضابطه نمره دهی در ارزشیابی کار خود می‌گیرند.
4- به قضاوت دانش آموزان اعتماد کنید. احساس نکنید دانش آموزانی که ورقه خودشان را تصحیح می‌کنند، نسبت به خود رأفت بیشتری نشان می‌دهند. هر چند ممکن است بعضی از دانش آموزان این کار را بکنند، ‌اما اغلب آن‌ها شاید نسبت به کار خود، حتی از شما نیز سخت گیرتر باشند.
5- با بی اعتنایی برخورد نکنید. به جای این که ورقه تصحیح شده آن‌ها را مجدداً صحیح کند تا آن‌ها بتوانند شیوه نمره دهی شما را با شیوه خودشان مقایسه کنند، بهتر است باز خورد خود را در قبال کیفیت ارزشیابی آن‌ها از کار خودشان ارائّه دهید و از آن‌ها بخواهید نحوه ارزشیابی خود را بر اساس این باز خورد اصلاح کنند.
6- برای دریافت باز خورد بیشتر، از دانش آموزان بخواهید ورقه یکدیگر را تصحیح کنند. بعضی مواقع مشغول کردن دانش آموزان به تصحیح اوراق یکدیگر می‌تواند حتی مفید تر از تصحیح اوراق خودشان باشد، و آن به خاطر اندیشه ای است که دانش آموزان در هنگام منظور کردن معیارهای ارزشیابی در ورقه هم کلاسی خود، و سپس بررسی ورقه خود و مشاهده اعمال صحیح این معیارها در آن، روا می‌دارند.
7- وقتی در نظر دارید اوراق یکدیگر را تصحیح کنند، سؤالات مناسبی طراحی کنید. در انتخاب نوعی سؤالاتی که آن‌ها تصحیح خواهند کرد، ‌دقت به خرج دهید. بهترین سؤالات آن‌هایی هستند که شاگردان بتوانند از باز خورد غیر رسمی‌ای که در قبال کار هم به یکدیگر می‌دهند، استفاده فراوانی ببرند.
8- به عنوان یک استاد شاهد، همیشه در دسترس باشد. وقتی دانش آموزان سرگرم تصحیح اوراق همدیگر هستند، در بعضی از موارد خاص، در قضاوت به آن‌ها کمک کنید، و اطمینان حاصل نمایید که تمام دانش آموزان در تفسیر معیارهای ارزشیابی، با این موارد ظریف آشنایی پیدا کنند.
9- به آن‌ها حق اعتراض به نمره ای را که از هم کلاسی خود دریافت کرده‌اند بدهید. هنگامی که احساس می‌کنند باید نمره بیشتری می‌گرفتند، مانند یک قاضی وارد عمل شوید (البته انتظار نداشته باشید وقتی نمره بیشتری می‌گیرند شکایتی داشته باشند!)
منبع: براون، سالی و همکاران، ( 1387)، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، چاپ دوم.