آموزش خلاق کودک محور چيست؟
آموزش خلاق کودک محور چيست؟
امروزه در بسيارى از كشورهاى پيشرفته آموزش خلاق كودكمحور به سياست و برنامهى اصلى سامانهى آموزش و پرورش تبديل شده است. آموزش خلاق كودكمحور بر فلسفهى آموزش مشاركتى و هميارى کودکان و آموزگاران و مربيان استوار است. در اين شيوهى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هيجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مىشود و به ويژه بر رشد هيجانى و اجتماعى که بنيادهاى پرورش کودک را مىسازند، تاکيد مىشود.
در شيوهى آموزش خلاق کودکمحور، برنامهريزى آموزشى، همسو با برنامههاى پرورشى است. در اين شيوه، آموزش بدون پرورش بىمعنا و بىهدف است. برنامههاى آموزشى از پايين و با توجه به رغبت و گرايش کودکان طراحى مىشوند. در حالى كه در شيوهى سنتى آموزش، پرورش سياستها و برنامهريزىهاى آموزشى از بالا به پايين و دستورى است، به رغبت و گرايش کودکان توجه نمىشود و جاى پرورش در اين گونه از آموزش همواره خالى است.
در آموزش و پرورش مشاركتى، ديدگاهها و گرايشهاى يادگيرندگان، سبب مىشود که آموزگاران و مربيان، سازگار با استعدادهاى هر کودک به جريان يادگيرى سمت و سو دهند. در اين شيوه انديشه و هنر کودکان شکوفا مىشود. آموزش خلاق كودك محور تراز رغبت كودكان را مهمترين اصل در فرايند يادگيرى مىشناسد. تا زمينههاى مناسب براى رغبت كودكان فراهم نشود، آموزش برابر با اجبار و دستور است. اما هنگامى كه همه چيز با رغبت كودكان برنامهريزى شود، آموزش به جريانى آرامشدهنده و بالنده تبديل مىشود. در اين وضعيت است که انگيزههاى کودکان براى يادگيرى افزون مىشود.
گونهى آموزش خلاق كودك محور، واگرايانه است. در حالى كه آموزش و پرورش سنتى، برپايهى همگرايى و يکسان ديدن همهى کودکان برنامهريزى شده است. در آموزش و پرورش واگرا، هر كودك يک جهان متفاوت است که نيازها و گرايشهاى ويژهى خود را دارد. برآيند چنين آموزشى به طور طبيعى کودکان خلاقترى خواهند بود که توانايى درک بهتر و گشودن آسانتر رازهاى طبيعت و زندگى را دارند.
• انديشهها و تخيلهاى متفاوت، نقطهى آغاز خلاقيت است. خلاقيت پديدهاى دور از دسترس نيست، اگر گوهر وجودى كودكان را كشف كنيم. کودکان دوست دارند که آموزش با بازى همراه شود. برجستهترين کارکرد بازى آزاد سازى انرژىهاى نهفتهى كودك و شکفتگى شخصيت اوست.
منبع www.nokhodi.net