: از آن‌جا که آزمون‌های استاندارد شده برای استفاده در مناطق مختلف و مقایسه‌ی دانش‌آموزان مدارس مناطق گوناگون با یکدیگر تهیه می‌شوند، هدف‌های مختلف آموزشی مناطق مختلف را باید در این آزمون‌ها منظور کرد. اما آزمون‌های معلم‌ساخته با توجه به محتوا و هدف‌های ویژه‌ی درس‌های بخصوص تهیه می‌شوند.

سوم این‌که: اصطلاح «آزمون استاندارد شده یا میزان شده» به وجود داده‌های هنجاری اشاره می‌کند، و ناشران این نوع آزمون‌ها برای معنی‌دار کردن نمرات آزمون خود هنجارهای لازم را تدارک می‌بینند. اما آزمون‌های معلم ساخته نیازی به هنجار و هنجاریابی ندارند. مقایسه‌ی بین گروه‌های مختلف دانش‌آموزان که به وسیله‌ی آزمون‌های استاندارد شده سنجش می‌شوند، وجود هنجارها را در این نوع آزمون‌ها ضروری می‌سازد. بنابراین، هدف اصلی آزمون‌های استاندارد شده مقایسه است، مقایسه‌ی یک فرد یا یک گروه با فرد یا گروه دیگر، یا مقایسه‌ی جنبه‌های مختلف عملکرد یک فرد یا یک گروه با خودش.