سوال های جور کردنی
پاسخ دهنده باید از میان گزینه ها، گزینه صحیح هر سوال را مشخص کند و سوال را به جواب سوال ارتباط دهد. در این سوال ها یک گزینه می تواند گزینه کلید چند سوال باشد. سوال های جور کردنی برای اندازه گیری اطلاعات واقعی نظیر معنی کلمه، تاریخ وقایع، نام شکل های هندسی، علایم اختصاری عناصر شیمیایی و نام نویسندگان کتاب ها مناسب است. از نمودار، نقشه و شکل میتوان برای تهیه سوال کمک گرفت. مثلا می توان نام عناصر شیمیایی را با شماره به عنوان سوال مورد پرسش قرار داد و از دانش آموزان خواست تا علامت اختصاری هر عنصر را به آن ارتباط دهند.
ویژگی های مطلوب سوال های جور کردنی
1 ) چون طول سوال های مورد پرسش ( مطالب ستون مقدمه ) و به خصوص طول گزینه ها خیلی کوتاه است، می توان در زمان کوتاهی تعداد زیادی سوال را مورد پرسش قرار داد.
2 ) نمره گذاری آنها بسیار ساده است.
3 ) در مقایسه با سوال های صحیح – غلط احتمال استفاده از حدس کمتر است.
4 ) در مقایسه با دیگر سوال ها می توان در فضای کمتر سوال های بیشتری را مورد پرسش قرار داد.
محدودیت سوال های جور کردنی
1 ) در دروس مختلف موقعیت هایی که بتوان سوال های جور کردنی مناسب ( گزینه های قابل قبول ) تهیه نمود، بسیار محدود است.
2 ) تهیه سوال های متجانس دشوار است.
3 ) استفاده از سوال های جور کردنی دانش آموزان را به حفظ کردن تشویق می کند.
4 ) در سوال های جور کردنی امکان استفاده نا خواسته از کلمه ها یا نشانه های هدایت کننده که دانش آموز را به پاسخ صحیح راهنمایی می کند، زیاد است.
قواعد تهیه سوال های جور کردنی
1 ) از متن های کوتاه برای بیان سوال ها و گزینه ها استفاده کنید.
2 ) گزینه ها را کوتاه تر از متن سوال بنویسید.
3 ) در هر سوال جور کردنی از مطالب متجانس استفاده کنید.
4 ) تعداد گزینه ها ( پاسخ ها ) از تعداد سوال ها بیشتر باشد