-پاسخهای سوالات را تنها براساس هدفی که در سوال گنجانده شده است تصحیح کنید.از دخالت دادن نکات دستوری، املایی، انشایی،خوش خط نویسی خودداری کنیداین نکات تنها زمانی منظور می شود که آزمون مربوط به دستور زبان فارسی است.

2 – با نوشتن یک پاسخ نمونه(کلید)یا الگو برای هر سوال از دخالت عوامل نامربوط جلوگیری کنید.کلید در یکواختی نمره گذاری کمک زیادی به مصحح می کند.بهتر است پاسخ هر سوال به چند قسمت تقسیم شده وبرای هر قسمت امتیاز جداگانه ای در نطر گرفته شود.

3- پاسخ را سوال به سوال تصحیح کنید نه ورقه به ورقه.

یعنی اول سوال (1) از تمامی اوراق اصلاح شده بعد به سراغ سوال(2) برویم این کار باعث سرعت در تصحیح شده و از مراجعه زود به زود به کلید جلوگیری می کند.

4- هنگام تصحیح ورقه های امتحانی از شناسایی نام صاحب ورقه خودداری نمایید.با این کار از دخالت نظر شخصی در نمره دادن که یکی از بزرگترین معایب آزمونهای تشریحی است می کاهید.

 

5- در صورت امکان از یکی از همکاران خود بخواهید تا سوالاتی را که شما اصلاح کرده اید را بازبینی یا دوباره اصلاح نماید.صرفاً برای اعتبار بخشی به نمره شما .

6- تمام پاسخهای آزمون شوندگان به یک سوال را در یک نشست و بدون وقفه زمانی تصحیح کنید.مثلاً تا اصلاح سوال(2)تمام نشده به دنبال کار دیگری نرویم چون حالت مقایسه ای قبل را فراموش می کنیم و حالات روحی انسان از ساعتی به ساعت دیگر عوض می شود.

7- بر روی برگه های آزمون اشتباهات دانش آموزان را تصحیح کنید و اظهار نظرهای خود را بنویسید.تا دانش آموز از آزمون بازخورد لازم را دریافت و اشتباهات خودش را دردفعه بعد تکرار نکند.

8- از روش تحلیلی و کلی نمره گذاری استفاده کنید.در روش تحلیلی پاسخ نمونه به اجزای کوچکتر تقسیم می شود و برای هر جزء مشخص نمره یا امتیاز جداگانه ای در نظر گرفته می شود.در این روش قدرت بیان ، ساختمان منطقی پاسخ و ذکر دلایل امتیاز جداگانه ای در یافت می کند.

در روش کلی یا سراسری معلم کل پاسخ یک فرد به سوال را می خواند و یک برداشت کلی از آن به دست می آورد و بعد این برداشت کلی را به نمره تبدیل می کند. دراین روش به هیچ عامل واحدی امتیاز خاصی تعلق نمی گیرد بلکه همه عوامل مورد نظر قرار می گیرد و کل پاسخ یکباره مورد قضاوت قرار می گیرد.

برای روش کلی مقیاس های مختلفی پیشنهاد می شود : می توان یک نمره دوگانه را مورد استفاده قرار داد مثل پذیرش یا عدم پذیرش جواب یا مقیاس 4 گانه مورد استفاده در ارزشیابی کیفی – توصیفی (4)خیلی خوب ، (3)خوب ، (2) ضعیف ، (1)نیاز به آموزش بیشترو تکالیف مداخله ای