v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

ارزشیابی آموزشی

ارزشیابی اموزشی گرداوری و تجزیه و تحلیل نظامدار اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم گیری است.ارزشیابی اموزشی شامل ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی پایانی یا تراکمی می باشد.

در ارزشیابی تکوینی دو اطمینان حاصل می شود : 1- اینکه برنامه اموزشی بخوبی سازماندهی و براحتی اجرا می شود.2- فراگیران با این برنامه اموزش هم یاد می گیرند و هم راضی می شوند. ارزشیابی تکوینی در اجرای برنامه اموزشی به منظور هدایت مجریان اموزش به اجرا در می اید و همچنین از آن برای اصلاح فرایند اجرای برنامه اموزشی بهره گیری می شود. ارزشیابی تکوینی معمولا" شامل جمع آوری داده های  کیفی {مثل نظرات و احساسات}درباره برنامه اموزشی است.

ارزشیابی پایانی یا تراکمی برای تعیین میزانی که فراگیران در نتیجه شرکت در برنامه اموزشی تغییر یافته اند بکار گرفته می رود. همان گونه که از نامش برمی اید در پایان اجرای برنامه آموزش انجام می شود.

ضرورت ارزشیابی آموزشی

در واقع قدمت اندازه گیری وارزشیابی آموزشی به آن زمان بر می گردد که برای اولین بار فردی به آموزش فرد دیگری پرداخته است .

در تعریفی که اغلب مربیان تربیتی از آموزش و پرورش می کنند ، آن را به عنوان یک سلسله فعالیت های منظم می دانند که در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیر صورت می گیرد .

با توجه به این تعریف ، هرگز نمی توان بدون ا ندازه گیری وارزشیابی تغییرا ت ، ادعا نمود که
آموزش صورت گرفته است .
به عبارتی می توان ارزشیابی را شاهدی به نحوه ی آموزش و داوری بر میزان یادگیری ( که نتیجه آموزش است )‌ قلمداد کرد

اهداف ارزشیابی تکوینی

      1- آگاهی از کیفیت برنامه های درسی و پیشرفت آن

     2- بررسی روش های تدریس معلم و کیفیت یادگیری دانش آموز و راهنمایی او و اصلاح تدریجی فرآیند آموزش و یادگیری

*    3- به دست آوردن نمرات و قضاوت در باره ی فراگیری مرحله به مرحله دانش آموز در چهارچوب هدف های جزئی و رفتاری آن بخش

*  راهكارهاي كيفي كردن ارزشيابي تكويني

*    1- ارائه بازخورد موثر به دانش آموزان تا براي برداشتن گام بعدي در جهت پيشرفت خود
تصميم گيري كنند .

*    2- درگير كردن موثر دانش آموزان در فرآيند يادگيري

*    3- درگير كردن دانش آموزان در خود سنجي

*    4- استفاده از نتايج ارزشيابي تكويني در طراحي تدريس

*    5- آشنا كردن دانش آموزان با هدف هاي آموزشي

*    6- اعتقاد به اين كه هر دانش آموز توان پيشرفت
دارد .

*    7- درك و توجه به تاثير شيوه ي ارزشيابي بر ايجاد علاقه و اعتماد به نفس در دانش آموزان
( عوامل تعيين كننده فرآيند يادگيري )

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}