آموزش و پرورش ابتدایی در کشور آلمان
آموزش و پرورش ابتدایی در کشور آلمان
سياستهاي آموزشي
كودكان آلماني در سن شش سالگي براي گذراندن مدت زمان 4 سال آموزش ابتدايي نخستين
وارد مدرسه ميشوند. در اين مدارس محيطي تربيتي آموزشي و اجتماعي براي كودكان
آلماني فراهم گرديده است. در مقايسه با مقاطع آموزشي بالاتر، اين مدارس بسيار مساوات
طلب ميباشند. كودكان تحت كنترل شديد قرار نگرفته و بخاطر استعدادشان دسته بندي
نميشوند. هدف مدارس ابتدايي پرورش كامل استعدادهاي نهفته هر كودك است. معلمان
مدارس ابتدايي باور دارند كه اين مسئوليت آنها است كه به شناسايي كودكان ضعيفتر
مبادرت نموده و به آنها در زمينه درسي ياري برسانند. معلمان زماني را براي كمك به
دانشآموزان ضعيفتر چه در كلاس و چه بعد از كلاس اختصاص ميدهند. آموزگاران به منظور
بالابردن راندمان كلاس و برقراري ارتباط ميان دانشآموزان و معلمان، اغلب همان گروه از
دانشآموزان را به مدت يك سال درس ميدهند، و بسياري از معلمان و مديران متذكر شدند
كه مدارس سعي ميكنند يك معلم با همان كلاس از پايه اول تا پايه چهارم باقي بماند بنا به
اعتقاد معلمان اين عمل توانايي آنان در جهت دنبال كردن پيشرفت تحصيلي هر دانشآموز را
افزايش داده و شرايط را براي حمايت شخصي از آنان فراهم ميسازد. اگر معلم ضعف
درسي كودك را تشخيص دهد، كودك ممكن است يكسال از درس عقب بيفتد چون ممكن
است ضعف درسي با ورود به كلاس بالاتر بيشتر شود. به طبق آموزشي مقطع آموزش پايه
تصميم يك پايه درسي بايد با جلب موافقت مسئولان مدارس صورت گيرد. با وجود اينكه در
خصوص ابقاء تحصيلي دانشآموزان در يك پايه درسي نارضايتيهايي وجود دارد، اما افت
تحصيلي در كلاس پيشين ننگ محسوب نميشود. در عوض يك روش مهم براي پيشرفت به
شمار ميآيد و با نظر مثبت كودك نسبت به آن انجام ميشود اگر چه براي توانبخشي به
كودكان ناتوان كارهايي صورت ميگيرد، اما بيشتر آنها به مدارس ويژه و نه مدارس معمولي
فرستاده ميشوند.