آزمون های کوتاه پاسخ

پاسخ این نوع آزمونها ، ازیک کلمه ، عدد ، علامت  یا جمله تشکیل می شود و شامل سه دسته است :

1- پرسشی . سوال به صورت پرسشی مطرح می شود .

2- کامل کردنی . سوال به صورت جمله ی ناقص ، طرح می شود.

3-   تشخیصی یا تداعی . جواب درست باید ازمیان پاسخ ها مشخص شود.  مثال : بعد از نام هراستان مرکز آن را بنویسید .  مازندران (         )  گلستان (          )

کاربرد آزمون های کوتاه پاسخ

این آزمونها برای سطوح پایین اهداف آموزشی مانند دانش مفیدترند ودرصورتی که در تهیه ی آن ها دقت لازم صورت گیرد ، برای آزمون اهداف آموزشی  سطوح بالاتر نیز قابل استفاده می باشند.


قواعد تهیه ی پرسش های کوتاه پاسخ

1- طرح سوال باید برمحور جدول مشخصات انجام شود.

2- هرپرسشی باید موضوع مهمی راشامل شود . ( هرپرسشی باید موضوع مهمی را........ شود ) نامناسب

3- صورت سوال کاملاٌ روشن ودقیق باشد . مبهم وکلی بودن سوال عینیت را دچار مشکل می کند . مثال :   ( سوال ضعیف):  برگ تنباکو حاوی چه چیزی است ؟ (سوال مناسب) : نام ماده ی سمی برگ تنباکو چیست ؟

4- صورت سوال عین مطالب کتاب نباشد . این شیوه مانع حفظ طوطی وارمطالب و مطالعه ی عمیق ودقیق ترمحتوا خواهد شد


اساس پرسشها:

اساساٌ پرسش ها به منظور تعیین قابلیت هاومیزان دستیابی به اهداف باارزش ، طراحی می شوند ، پس لازم است ، کلمات وعبارات مهم ومربوط به اهداف رااز آنان بخواهیم . قراردادن جای خالی درانتها ونیز نبود چند جای خالی در یک پرسش ، موجب می شود اطلاعات زمینه ای و آگاه کننده به آزمون شونده ارائه شود و برمبنای اطلاعات اولیه ی ضروری ، پاسخ مورد نظر را ارائه نماید. درغیر اینصورت ، سوال مبهم وغیر دقیق خواهد بود. 

جاهای خالی پرسش های کامل کردنی ، همواره به یک اندازه باشد . جای خالی یکسان حدس وگمان رابه حداقل می رساند .