عناصر برنامه درسي در مكتب رفتارگرايي
تحلیل و انتقاد به نظریه ی پاولف : همان انتقادهایی که به ثرندایک ، واتسون ، یا هر نظریه پرداز محرک – پاسخ دیگر ، به موجب دیدگاه ساده اندیشانه و مکانیستی آنان نسبت به یادگیری ، وارد شده به پاولف نیز وارد است. پاولف از تبیین مربوط به یادگیری بر حسب فرایندهای پیچیده ی ذهنی اجتناب می کرد و بر این باور بود که آگاهی یادگیرنده از روابط US – CS برای وقوع یادگیری ضروری نیست. جای پرسش است که آیا پاولف عملاً قصد پژوهش درباره ی یادگیری را داشت شخصیت بزرگ تری می بود ؟ ویندهولنز (1992) خاطر نشان ساخت که اگر چه کشف اصلی مربوط به شرطی سازی کلاسیک در سال 1897 اتفاق افتاد ، اما پاولف پژوهش های خود را به کشف کارکردهای دستگاه عصبی مربوط می ساخت.تا سال های آغازین دهه ی 1390 از اینکه کارهای او به رشد نظریه های یادگیری در ایالات متحده ی آمریکا مربوط می شود بی اطلاع بود.در آن زمان اول سال های دهه ی هشتم عمر خود را سپری می کرد ، پاولف ، در ضمن سال های آخر عمر خود ، درباره ی یادگیری بازتابی و یادگیری کوششی و خطا به نظریه پردازی پرداخت.( سیف ، 1390 ،ص 261). اگر شما در طراحي برنامه ی درسي مبناي روان شناختي برنامه خود را پاولف انتخاب بکنيد در اينصورت هر يک از عناصر برنامه درسي شما چه ويژگيهائي خواهند داشت؟1 – هدف :اهداف بايد به صورت قابل مشاهده و قابل اندازه گيري بيان شوند ودارای معیار وملاک مشخصی باشنداهداف بايد به صورت مطالعه رفتار در شرايط کنش متقابل با محيط باشدتداعي معاني يا هم خواني انديشه ها بايد از طريق اصل مجاورت صورت گيردرفتار و عادات خاص تعيين شده بايد کسب گردد.
2 – محتوا:محتوا متناسب با اهداف مورد نظر تهيه شده و محرکهاي لازم ارائه مي شودمحتوا شامل ميراث فرهنگي ، هنجارها و قواعد رفتار مي باشدبايد بر اساس تحليل تکليف از آسان به مشکل تنظيم گرددپيش نياز ها در تنظيم محتوا رعايت گردد
3 – روش تدريس:استفاده از روش سخنراني و توصيفي-روش های تدریس با توجه به اهداف رفتاری ومحتوا انتخاب شود.تدريس با طراحي شرايط مناسب به صورت مستقيم و همراه تمرين براي بر انگيختن انگيزه و انتقال دانش انجام گيرد
4 – ارزشيابي :ارزشيابي دانش آموزان به منظور تعيين اين که رفتار مشخص مورد نظر را اکتساب نموده اند سنجش مي شوندارزشيابي را مي توان ازطریق مشاهده رفتارها يا آزمون هاي مداد کاغذي وعملکردی انجام دادارزشيابي با توجه به ملاک هاي خاص ( عيني ) انجام مي گيرداز انواع سوالهاي کوتاه پاسخ و انشائي و باز پاسخ مي توان استفاده کرداستفاده از آزمون هاي خود ارزشيابي5 – معلم :معلم به طراحي برنامه و ارائه محرکها مي پردازد تا رفتار مورد نظر را ايجاد کند و شاگردان را به اهداف مورد نظر برساندمعلم انواع محرکها را لازم داردتا دانش آموز رفتار مورد نظر را در حضور اوانجام دهد.محرک ها را تنظيم مي کند و ارائه مي دهدشرايط يادگيري ، محتوا و محرکها را طوري تنظيم مي کند که از خاموشي استفاده گردد و محرکهاي ناخواسته فراموش گردندمعلم محرکها را طوري تنظيم مي نمايد که اصل تمييز و تعميم محتوا توسط يادگيرنده صورت پذيرد وآنچه در رفتار وعملکرد فراگیران بصورت مهارت های عملی دیده می شود مورد قبول مربی قرار می گیرد.
6 – دانش آموز:دانش آموز به طور غير فعال نسبت به محرکها واکنش نشان مي دهداز طريق تکرار و تمرين مطالب ارائه شده ياد گرفته و به اهداف مورد نظر مي رسددانش آموز سعي دارد با دريافت تقويت تلاش کند و به هدف مورد نظر نائل آيددانش آموز در يادگيري مطالب گام به گام و از جزء به کل پيش مي رود و به اهداف مورد نظر مي رسد .7 – محيط کلاس درس:محيط يادگيري فضاي بسته و غيرقابل انعطافی دارد و تاکيد بر کنترل رفتار دانش آموز ضمن استفاده از مجاورت محرکها مي باشدمحرکهاي شرطي مناسب در آن موجود باشد .اوضاع وشرايطي که در آن محرک بي اثر در نتيجه تکرار و همزماني با محرکي که پاسخ خاصي دارد به تنهائي نقش محرک اصلي را بازي مي کند و سبب بروز پاسخ عيني شود.
منابع : 1.مقدمه ای بر نظریه های یادگیری / تألیف متیواچ.السون، بی .آر.هرگنهان: ترجمه : علی اکبر سیف. – [ ویرایش 8 ] . – تهران : نشر دوران ، 1390. ۲.مفاهیم اساسی برنامه درسی/کالین.ج مارش):مترجم : سیروس اسدیان تهران : دانشگاه آزاد اسلامی ، سازمان چاپ و انتشارات ، 1389. ۳- اصول برنامه ریزی درسی:ماهیت برنامه ریزی درسی-مبانی فلسفی.روانشناختی وجامعه شناختی برنامه.../تالیف یار محمدیان -[تهران]:موسسه چاپ وانتشارات یادواره کتاب ،1377 |