تعريف آزمون

آزمون وسيله اي است عيني و استاندارد شده كه براي اندازه گيري نمونه اي از رفتار يا خصايص آدمي به كار مي رود. در اين تعريف ، مراد از عيني آن است كه روش اجرا ، نمره دادن و تعبير و تفسير نتايج آزمون براساس قواعدي معين و مشخص صورت مي گيرد و قضاوت و نظر شخصي در آنها بي تاثير است. براي هر آزمون دستورالعمل خاصي در مورد نحوه اجرا ، طول مدت آزمايش، دستورهاي شفاهي و نحوه ارائه مثالها و روش تفسير نمره ها تهيه مي شود.

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

http://www.ravanshenasan.com/articles.php?article_id=22

ادامه نوشته

ارزشیابی معلم

مقدمه:

ارزشیابی از کار معلم یکی از ارزشیابی های مهم آموزشی به شمار می آید که در بهبود کیفیت آموزشی نقش بسزایی دارد.

اهمیت ارزشیابی معلم :

به نظر استرانگ 2006 درسال های اخیر ارزشیابی معلم به عنوان یکی از جنبه های اساسی توسعه مدارس مورد توجه واقع شده است .به گفته ی او ارزشیابی معلم از این شناخت ناشی می شود که معلم در قلب هر گونه پیشرفت در نظام آموزشگاهی قرار دارد .و در سالها ی اخیر همزمان با تأکید بیشتر بر پاسخگویی و تحلیل دقیق تری از متغیرهای تأثیر گذار بر بازده های آموزشی کاملاً ثابت شده است که معلم مهمترین نیروی مدرسه ای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است . ارزشیابی آموزشی از جمله ارزشیابی معلم همراه با نهضت پاسخگویی (مسئولیت پذیری) در آموزش و پرورش کشورها اهمیت یافته است.

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

http://parviz1387.blogfa.com/post-67.aspx

ادامه نوشته

مقياس‌هاى اسمى

اين مقياس‌ها که به مقياس عددي، نيز مشهورند جزو محدودترين مقياس‌ها هستند و بصورت دو ارزشى و چندارزشى وجود دارند؛ مثلاً در سنجش صفاتى نظير جنس، مليت، مذهب و نيز نگرش‌ها و تمايلات افراد جامعه از اين مقياس استفاده مى‌شود؛ براى نمونه‌ گزينه‌هاى متغير چند ارزشى دين را بشرح زير مى‌توان در نظر گرفت:

مسلمان:          بلى      خير

مسيحى :         بلى      خير

يهودى:           بلى      خير

زرتشتى :         بلى      خير

به ادامه مطلب مراجعه نماييد
http://vista.ir/content/9078/%D9%85%D9%82%DB%8C%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C

ادامه نوشته

سوال های جور کردنی

یک سوال جور کردنی در واقع شکل خاصی از چند سوال چند گزینه ای است. در این شیوه هر سوال خود از چند سوال تشکیل        می شود. متن سوال ها در یک ستون به نام ستون مقدمه نوشته می شود و پاسخ سوال های مطرح شده همراه با چند پاسخ اضافی ( گزینه های کلیدی و انحرافی ) در ستون دیگر نوشته می شود. از آنجا که هر سوال خود متشکل از چند سوال است، لذا در ستون گزینه ها به تعداد سوال ها، گزینه کلید وجود خواهد داشت. گزینه های کلید و گزینه های انحرافی در واقع پاسخ های احتمالی سوال ها می باشند.

به ادامه مطلب مراجعه نماييد.

http://guidegroup.blogfa.com/post-4.aspx

ادامه نوشته

تعريف اصطلاحات ... اندازه‌گيري .. آزمودن .. آزمون ...ارزشيابي ... سنجش

تعريف اصطلاحات:

اندازه‌گيري: عبارت است از فرايندي كه تعيين مي‌كند يك شخص يا يك شئ چه مقدار از يك ويژگي برخوردار است. مانند اندازه‌گيري قد، وزن، سرعت، هوش، پيشرفت تحصيلي و ...

به عبارتی دیگر به عمل دادن عدد یا رقم به یک صفت و ویژگی ،  اندازه گیری می گوییم .

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

http://commite2.blogfa.com/post-1387.aspx

ادامه نوشته

تعريف اصطلاحات ... اندازه‌گيري .. آزمودن .. آزمون ...ارزشيابي ... سنجش

تعريف اصطلاحات:

اندازه‌گيري: عبارت است از فرايندي كه تعيين مي‌كند يك شخص يا يك شئ چه مقدار از يك ويژگي برخوردار است. مانند اندازه‌گيري قد، وزن، سرعت، هوش، پيشرفت تحصيلي و ...

به عبارتی دیگر به عمل دادن عدد یا رقم به یک صفت و ویژگی ،  اندازه گیری می گوییم .

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

http://commite2.blogfa.com/post-1387.aspx

ادامه نوشته

مقياس‌هاى ترتيبى

با اين مقياس‌ها مى‌توان علاوه بر تشخيص وجود يا عدم وجود صفت، شدت و ضعف آن را نيز سنجيد؛ مثلاً اگر عملکرد سه نفر کارگر فنى را در حين ساخت قطعات يک ماشين مشاهده کنيم، مى‌توانيم با توجه به زمانى که براى انجام دادن آن صرف مى‌کنند، کيفيت کارشان را رتبه‌بندى کنيم و رتبه‌هاى ۱ و ۲ و ۳ را در ساخت قطعات ماشين مشخص نمائيم. همانطور که مشاهده مى‌شود، مقياس رتبه‌اى تنها ترتيب درجات را مشخص مى‌کند و قادر نيست فاصله بين آنها را مشخص کند.

تفاوت آزمون‌های استاندارد شده و معلم ساخته

نخست این‌که: تهیه‌ی آزمون‌های استاندارد شده در مقایسه با آزمون‌های معلم ساخته به زمان و تخصص بیشتری نیاز دارد. از آن‌جا که این آزمون‌ها برای بیش از یک بار استفاده تهیه می‌شوند، مؤسسات آزمون‌ساز، برای تهیه‌ی آن‌ها زمان و هزینه‌ی زیادی به‌کار می‌گیرند. در تهیه‌ی این آزمون‌ها برنامه‌های درسی مورد بررسی دقیق واقع می‌شوند، محتوای درس‌ها و مهارت‌های مورد اندازه‌گیری نمونه‌گیری می‌شوند، سؤال‌ها به وسیله‌ی متخصصان نوشته و ویرایش می‌شوند، صورت مقدماتی آزمون به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود، سؤال‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند و مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند و پس‌ از هنجاریابی، صورت نهایی آزمون تهیه و جهت استفاده‌ی گسترده عرضه می‌شود. اما برای تهیه‌ی آزمون‌های معلم‌ساخته نیازی به گذر از این مراحل مفصل نیست، زیرا این آزمون‌ها برای تعیین مقدار یادگیری دانش‌آموزان در درس‌های بخصوص تهیه و اجرا می‌شود و پس‌از هر بار اجرا به سهولت قابل تجدیدنظر و اصلاح هستند.

دوم این‌که....  به ادامه مطلب مراجعه نماييد


 

http://aliaghdashi.persianblog.ir/post/3

ادامه نوشته

آزمون های جورکردنی

تعریف : ازتعدادی سوال تشکیل می شوند که هریک ازآنها شامل دوستون است.

ستون معرف پرسش ها

وظیفه آزمون شونده آن است که پاسخ هارابا پرسش های مربوطه جورکند.

دربعضی سوال های جورکردنی ستون های پرسش وپاسخ درکنار هم ، دربعضی سوال ها به دنبال هم قرار می گیرند

کاربرد این آزمون ها :

برای آزمودن دانش اصطلاحات ، تعاریف ، تاریخ ها رویداد ها وسایرموارد مربوط به روابط ساده بسیار مناسب است ، این سوال ها همچنین برای سنجش یادگیری های که باکلمات چه کسی ، چه چیزی ، چه زمانی وکجا مشخص می شود مفید است

محاسن آزمون های جورکردنی

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

http://suherfe.blogfa.com/post/868

ادامه نوشته

كارگاه شماره 2


کارگاه شماره ٢ : 

    سوالچرا باید از ارائه بازخوردهای کمی ( نمره ای )

 در فرایند یاددهی – یادگیری خود داری کرد ؟

دلایل زیادی با پشتوانه نظری کافی داریم ( پیشنهاد می گردد کتاب« مدیریت بازخورد » را مطالعه فرمایید ) که  در دوره ابتدایی با توجه به ویژگی های سنی و روانشناختی دانش آموزان ،بهتر است  از این دست از بازخوردها در فرایند یادگیری دانش آموز  خودداری کنیم  چراکه این نوع از بازخورد ها  :

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

برگرفته از http://sanjeshard.blogfa.com/

ادامه نوشته

جمع بندی مطالب کارگاه بین المللی شماره  ( ١ )  ارزش یابی کیفی -توصیفی   


جمع بندی مطالب کارگاه بین المللی شماره  ( ١ )  ارزش یابی کیفی -توصیفی  

مدیر کارگاه :  بهمن قره داغی

 دی ماه 1389 خورشیدی

 مقدمه :

  همیشه با خودم که خلوتی خرم فراهم می آورم و به بایسته های شغلی خویش می اندیشم ، فرودهای فراخویشی بسیاری, روحم را در خود مچاله می گرداند و حیف حیف حیف که در این وادی پر فرود و فراز , کاری که بایسته باشد و انجام اش را در توان خود ببینم، نمی یابم. به قولی : «هرچه می بینم نمی خواهم  وآنچه می خواهم نمی یابم »هر جا که اندیشه ای پرواز داده ام صیادی که نه معنای پرواز را می فهمد و نه پرواز دیگران را تاب می آورد به کمین دیده ام لذا گاهی به ناچاری تنها به آسمانی که در خود پرورش می دهم پروازم را دوره می کنم  .

 چقدر دلم می خواهد فردای فرزانگی فرزندان این سرزمین و حتی  تمام ممالک دنیا را ببینم . چقدر روزگار آبی بشریت را عشق می ورزم و چقدر حضور در کلاسی  ورای مرزها را لیکن با شناسنامه ی خودی ، دوست می دارم و، دریغ  دریغ دریغ که (( دست ما کوتاه و خرما برنخیل )) .

 ارزش یابی کیفی – توصیفی  دریچه ای است که راه رسیدن به این آرمان شهر بایسته و پر از زیبایی را به من باز می شناساند و برای همین تلاش می کنم  تا این  وادی را چنانکه دانش آموزم , آموزگار نیز باشم  .

...

 

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

برگرفته ازhttp://sanjeshard.blogfa.com/


ادامه نوشته

همايش ملي مدرسه فردا


معاونت آموزش، پژوهش و فرهنگی آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد چالوس اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «مدرسه فردا» می کند. برای اطلاعات بیشتر می تونید به سایت این همایش سر بزنید.

همایش ملی مدرسه فردا

تجربه حضور لذت بخش در مدرسه: مروري بر ويژگي هاي مدرسه مطلوب از منظر دانش آموز

سند ملي آموزش و پرورش بخشي با عنوان مدرسه مطلوب آورده شده بود كه در سند تحول( مصوب) عنوان آن  به مدرسه در افق چشم انداز 1404 تغيير يافت و محتواي آن هم دستخوش تغييراتي شد كه علاقمندان مي توانند در صفحات 10 و 11 سند راهبردي تحول آن را مطالعه نموده و درباره آن قضاوت با اظهار نظر كنند. من براي فتح باب در اين زمينه مهم قصد دارم اين پست را به بيان اجمالي ديدگاه خودم نسبت به ويژگي هاي مدرسه مطلوب اختصاص دهم و اين بار اختصاصا از منظر دانش آموز و با تكيه بر تِم تجربه لذت بخش حضور در مدرسه به اين موضوع پرداخته ام. در واقع مي خواهم آنچه به نظرم مي تواند به لذت بخش شدن تجربه حضور در مدرسه منجر شود بپردازم. بر اين باورم كه كليد كارآئي نظام آموزشي و اوج موفقيت آن را مي توان به همين پديده يا پارامتر ترجمه كرد و از آن به عنوان يك شاخص حقيقي، نه تحويل گرايانه، در تعيين كفايت و كارآمدي نظام آموزشي دفاع كرد. به عبارت ديگر شايد كليدي ترين عنصر در آسيب شناسي يك نظام آموزشي معيوب و ناكارآمد را بتوان فقدان شوق حضور دانش آموز در مدرسه دانست. هر اِشكال و آسيب ديگري معلول اين است كه به اصطلاح دانش آموز به نظام آموزشي و تجلي فيزيكي و عيني آن يعني مدرسه به اصطلاح اذن دخول نداده است يا اينكه نظام آموزشي در كسب اين اذن دخول به ساحت ذهن و ضمير مخاطب ناکام مانده است. شوق حضور يا لذت بخش بودن تجربه حضور البته به جضور فيزيكي در محيط فيزيكي مدرسه خلاصه نمي شود. بلكه حضور فكري و ذهني در زمين بازي تعلیم و تربیت كه قواعد و بايد ها و نبايد هاي آن را متولیان نظام آموزشي تعيين و طراحي كرده اند هم در دايره شمول اين مفهوم قرار مي گيرد. اگر حضور در اين زمين مجازي يا آن زمين حقيقي جنبه تكليفي يا رفع تكليفي داشته باشد، كه در موقعيتي كه نظام آموزشي ما دارد متاسفانه وجه غالب همين است، هرگز دستاوردي تربيتي از نوع پايدار و ماندگار يا نوعي كه از آن با تعبير تكوين و تعالي هويت نام برده شده است به همراه نخواهد داشت. ناگفته نيز پيداست كه تجربه حضور لذت بخش توام با اهتمام نسبت به موازين و معيارهاي ارزشي مد نظر است كه البته طراحي محيط يادگيري داراي اين خصلت اساسي را با چالشي بزرگ تر در مقايسه با مواجهه فارغ از محكماتي با عنوان ارزش هاي تربيتي مواجه مي سازد. پيش از پرداختن به اين ويژگي ها ذكر يك نكته ديگر نيز بسيار حائز اهميت است. و آن نكته اين كه پيش فرض اين بحث قائل بودن به استمرار جايگاه مدرسه و نظام رسمي آموزشي به عنوان كانون اصلي تربيت در عصر كنوني است. جايگاه كانوني مدرسه همچنانكه مي دانيد در عصر جديد با چالش مواجه شده و برخي صاحبنظران  مضمون مدرسه زدائي را دوباره کوک كرده اند و براي آن استدلال هاي عصري و تازه ای هم پيش مي نهند. من ،اما، فرضم بر مدرسه زدایي نيست و در اين خصوص در نوشتار هاي ديگري مبسوط بحث كرده ام. در اينجا فقط يادآوري مي كنم كه نوزائي مدرسه يا مدرسه زائي را تزي قابل دفاع تر مي دانم و از كانونيت مدرسه در عرصه تربيت در اين چارجوب دفاع مي كنم.

و اما ويژگي هاي مورد نظر من يا پاسخ به اين سوال كه چه چيز هائي تجربه حضور در مدرسه را لذت بخش مي سازد؟

به ادامه مطلب مراجعه فرماييد

برگرفته از http://www.sedayesanad8388.blogfa.com/  دكتر محمود مهر محمدي

ادامه نوشته

دانلود كتابهاي درسي و كتاب كار و راهنماي معلم دبستان


ود كتاب هاي درسي و كتابهاي كار و راهنماي معلم دبستان(جديد)

دانلود كتاب هاي درسي و كتابهاي كار و راهنماي معلم دبستان(جديد)


 
ساير رسانه ها راهنماي معلم كتاب كار كتاب درسي  
كد

عنوان

كد

عنوان

كد

عنوان

كد

عنوان

نوار صوتي آموزش قرآن
51 فارسي
6/53 تربيت بدني
4/53 هنر
1/53 آموزش قرآن
53 علوم
52 رياضي
5/53 ارزشيابي توصيفي
4/4 آموزش قرآن ويژه مدارس قرآني
فارسي 1(92-93) 1/1
1 فارسي 92-93
2 رياضي
4 علوم تجربي92-93

1/4

آموزش قرآن92-93
پايه اول
نوار صوتي آموزش قرآن
54 فارسي
7/53 تربيت بدني
4/57 هنر
1/8 آموزش قرآن
2/57 هديه هاي آسمان
56 علوم
55 رياضي
5/1 فارسي
4/8 هديه هاي آسمان
5 فارسي 91-92
5 فارسي 92-93
5/1 فارسی مهارت های نوشتاری
6 رياضي
7 علوم تجربي
8/1 آموزش قرآن91-92
8/1 آموزش قرآن 92-93
8 هديه هاي آسمان91-92
8 هدیه های آسمان 92-93
26

هديه هاي آسمان 
ويژه اهل سنت

8/6

آموزش قرآن ویژه مدارس قرآنی

پايه دوم
نوار صوتي آموزش قرآن
  علوم(پيش نويس)
   
11 علوم(پيش نويس)
13 مطالعات اجتماعي
پايه سوم
نوار صوتي آموزش قرآن
66 آموزش قرآن
4/53 هنر
4/17 هدیه های آسمان
1/14 فارسی بنویسیم
14 فارسی بخوانیم
15 ریاضی
16 علوم تجربی
1/17 آآموزش قران
17 هدیه های آسمان
28

ضمیمه کتاب هدیه های آسمان اهل سنت

32

 

18 تعلیمات اجتماعی
پايه چهارم
نوار صوتي آموزش قرآن
4/53 هنر
4/23 هدیه هاى آسمان
  نوار صوتي آموزش قرآن
1/20 فارسی بنویسیم
20 فارسی بخوانیم
21 ریاضی
22 علوم تجربی
1/23 آموزش قرآن
23 هدیه های آسمان
29 هدیه های آسمان(ویژه ی اهل سنّت)
33 هدیه هاى آسمان ویژه ى اقلیت هاى دینى
24 تعلیمات اجتماعی
پايه پنجم
 
2/74 فارسي
24/74 سلامت و تربيت بدني
4/53 هنر
74/3 آموزش قرآن
74/5 هدیه های آسمان
74/27 علوم
52 رياضي
5/53 ارزشيابي توصيفي
74/12 کارو فناوری پروژه های طراحی و ساخت
74/13 كارو فناوری پودمان های کار(خدمات و کشاورزی)
74/14 كار و فناوری پودمان های کار(صنعت)
74/25 کارو فناوری کلیات
74/26 کارو فناوری (فناوری اطلاعات و ارتباطات)
74/28 مطالعات اجتماعی
74/4 تفکرو پژوهش
4/17 هديه هاي آسمان
34/8 تفکرو پژوهش
34/10 کارو فناوری
34 فارسی(مهارت های خوانداری)
34/1 فارسی(مهارت های نوشتاری)
34/6 ریاضی
34/2 علوم تجربی
34/4 آموزش قرآن
34/3 هدیه های آسمان
34/7 هدیه های آسمان ویژه اهل سنت
24 تعليمات اجتماعي
پايه ششم
 
اداره كل نظارت بر نشرتوزيع موادآموزشي

برگه هاي پوشه كار

برگه هاي داخل پوشه کار ارزشیابی توصیفی

جلد پوشه کار                     لینک دانلود

جلد فایل علوم                    لینک دانلود

جلد فایل هنر                     لینک دانلود

جلد فایل فارسی                لینک دانلود

 جلد فایل املا و انشا          لینک دانلود

جلد فایل اجتماعی             لینک دانلود

جلد فایل ریاضی                 لینک دانلود

فرم چک لیست کلاسی      لینک دانلود

ارزیابی دوماهه                   لینک دانلود

برگ ثبت مشاهدات            لینک دانلود

چک لیست فردی               لینک دانلود

فهرست محتوا                   لینک دانلود

دانلود یکجای فایل ها         لینک دانلود۱

دانلود یکجای فایل ها         لینک دانلود

تكليف خلاق در كلاس

خوشبختانه در جامعه فرهنگی امروز معلمان فعال و خلاقی وجود دارند که به کارشان عشق می ورزند و به اهمیت زندگی افرین حرفه شان پی برده اند.

معلمان امروز پی برده اند که باید تغییرات اساسی در روش تدریس وارزشیابی بوجود امده است واینک باید به تناسب این تغییرات در نحوه تکلیف دادنمان به کودکان نیز تحول ایجاد نماییم. ما معلمان در کلاس های درس با دانش اموزانی سرو کار داریم که پر از استعداد و توانمندی ذوق وعلائق گوناگون هستند ومیلهای متفاوت دارند و برای همگی انها نمی توان یک نسخه پیچید .

برای پرورش و به تبلور رساندن این همه استعداد باید خود معلم با خلاقیت خویش تکالیفی ارائه دهد تا با سلیقه و توانایی های تک تک انان هماهنگ باشد

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

ادامه نوشته

تکلیف خلاق برای کلاس سوم و بالاتر


تکلیف خلاق برای کلاس سوم و بالاتر

هدف :ایجاد عادت به تفکر -درک موقعیت ها -تقویت استدلال و بیان اندیشه ها

روی تحته سیاه جمله هایی از این قبیل بنویسید :

1- اگر بخواهید در یک روز کاملا ابری از خانه بیرون بروید چه چیز هائی با خود بر می دارید؟

2- اگر برق خانه شما بطور مداوم قطع شود به چه چیز هایی احتیاج خواهید داشت ؟

3- اگر نوک مدادشما پی در پی بشکند چه می کنید ؟

4-.....

از دانش آموزان بخواهید پرسش های شما را آهسته و با دقت بخوانند و برای هریک از آن ها پاسخهایی بنویسند. آنها را تشویق کنید که تنها به یک پاسخ اکتفا نکنند بلکه برای هر پرسش پاسخ های متعدد در نظر بگیرند. از دانش آموزانی که در یک گروه هستند بخواهید که پاسخ های خود را با هم مقایسه کنند و برای به دست آوردن بهترین پاسخ به توافق برسند در پایان هر گروه باید نظر نهایی خود را عرضه کند . گروه موظف است در برابر پاسخ های دوستان همکلاسی خود از پاسخی که به طور دسته جمعی به توافق رسیده است دفاع کند.

منبع :کتاب کارمایه معلمان در گذر از یاددهی به یادگیری

نوشته و ترجمه :علی رئوف

انديشه مثبت

انديشه مثبت

کریشنا مورتی فیلسوف و متفکر بزرگ هندی می گوید:

هم استاد و هم شاگرد باید بداند چگونه بیاندیشد آموزش کنونی به ما می آموزد به چه فکر می کنیم ولی به ما یاد نمی دهد که چگونه بیندیشیم و تنها زمانی آموزش در خور این معنا ست که هم شاگرد و هم استاد بدانند چگونه بیندیشند نه آنکه به چه فکر کنند.

برای پرورش خلاقیت در تکلیف به کودکان خود بیاموزیم که چگونه می توان از تکلیف لذت ببرد و تکالیفی در حد و توان کودک داد تا از انجام دادن آن خسته نشود .

از دادن تکلیف های تکراری پرهیز شود و علائق آنها را نیز در نظر داشته باشیم.ازایجاد هرگونه رقابت در بین آنان پرهیز شود هرکس با خودش مقایسه شود نه با دیگران .

آموزش خلاق کودک محور چيست؟


آموزش خلاق کودک محور چيست؟

امروزه در بسيارى از كشورهاى پيشرفته آموزش خلاق كودك‌محور به سياست و برنامه‌ى اصلى سامانه‌ى آموزش و پرورش تبديل شده است. آموزش خلاق كودك‌محور بر فلسفه‌ى آموزش مشاركتى و هميارى کودکان و آموزگاران و مربيان استوار است. در اين شيوه‌ى آموزشى، به رشد چندگانه و همسوى کودکان که شامل رشد هوشى، هيجانى، اجتماعى و زبانى است، توجه مى‌شود و به ويژه بر رشد هيجانى و اجتماعى که بنيادهاى پرورش کودک را مى‌سازند، تاکيد مى‌شود.

در شيوه‌ى آموزش خلاق کودک‌محور، برنامه‌ريزى آموزشى، همسو با برنامه‌هاى پرورشى است. در اين شيوه، آموزش بدون پرورش بى‌معنا و بى‌هدف است. برنامه‌هاى آموزشى از پايين و با توجه به رغبت و گرايش کودکان طراحى مى‌شوند. در حالى كه در شيوه‌ى سنتى آموزش، پرورش سياست‌ها و برنامه‌ريزى‌‌هاى آموزشى از بالا به پايين و دستورى است، به رغبت و گرايش کودکان توجه نمى‌شود و جاى پرورش در اين گونه از آموزش همواره خالى است.

در آموزش و پرورش مشاركتى، ديدگاه‌ها و گرايش‌هاى ياد‌گيرندگان، سبب مى‌شود که آموزگاران و مربيان، سازگار با استعدادهاى هر کودک به جريان يادگيرى سمت و سو دهند. در اين شيوه انديشه و هنر کودکان شکوفا مى‌شود. آموزش خلاق كودك محور تراز رغبت كودكان را مهم‌ترين اصل در فرايند يادگيرى مى‌شناسد. تا زمينه‌هاى مناسب براى رغبت كودكان فراهم نشود، آموزش برابر با اجبار و دستور است. اما هنگامى كه همه چيز با رغبت كودكان برنامه‌ريزى شود، آموزش به جريانى آرامش‌دهنده و بالنده تبديل مى‌شود. در اين وضعيت است که انگيزه‌هاى کودکان براى يادگيرى افزون مى‌شود.

گونه‌ى آموزش خلاق كودك محور، واگرايانه است. در حالى كه آموزش و پرورش سنتى، برپايه‌ى همگرايى و يکسان ديدن همه‌ى کودکان برنامه‌ريزى شده است. در آموزش و پرورش واگرا، هر كودك يک جهان متفاوت است که نيازها و گرايش‌هاى ويژه‌ى خود را دارد. برآيند چنين آموزشى به طور طبيعى کودکان خلاق‌ترى خواهند بود که توانايى درک بهتر و گشودن آسان‌تر رازهاى طبيعت و زندگى را دارند.

•  انديشه‌ها و تخيل‌هاى متفاوت، نقطه‌ى آغاز خلاقيت است. خلاقيت پديده‌اى دور از دسترس نيست، اگر گوهر وجودى كودكان را كشف كنيم. کودکان دوست دارند که آموزش با بازى همراه شود. برجسته‌ترين کارکرد بازى آزاد سازى انرژى‌هاى نهفته‌ى كودك و شکفتگى شخصيت اوست.

منبع www.nokhodi.net

شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) - ترجمه :‌وحيد حاج سعيدي

شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) - ترجمه :‌وحيد حاج سعيدي

 


شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) یک رویکرد آموزشی نوین ویژه کودکان 3 تا 6 سال می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصین علوم رفتاری و آموزشی قرار گرفته  است. به کار گیری این رویکرد نوین به سطح فرهنگی ، در آمد ، قومیت و مذهب خانواده ها و یا جنسیت ، بهره هوشی و ... کودکان  بستگی ندارد و در هر نقطه از دنیا ،  برای همه کودکان  قابل اجرا می باشد.  از این شیوه  می توان در مدارس دولتی و غیر دولتی ، مهد های کودک ، شیر خوار گاه ها ، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ، و مدارس کودکان استثنایی استفاده کرد.
امید است مربیان محترم کودک که در مراکز پیش دبستانی و مهد های کودک و سایر مراکزی که با کودکان زیر 6 سال در ارتباط هستند با دقت نظر در این نوشتار ، از نکات و تجارب متخصصین علوم آموزشی  بهره مند شوند.
توضیح مترجم
های اسکوپ ( High – Scope ) در لغت به معنای بالاترین نقطه توجه یا بالاترین هدف می باشد. اما معنای آموزشی این عبارت « یک رویکرد یادگیری فعال و پویا »  می باشد که در آن بچه ها به طور مستقیم با افراد ، اشیاء ، حوادث ، عقاید و وسایل مختلف مواجه می شوند و شخصاً آنها را تجربه می کنند. در این شیوه علاقه و انتخاب بچه ها در راس هرم شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) می باشد . (در این مقاله شیوه آموزشی های اسکوپ ( High – Scope ) را  به اختصار شیوه آموزشی پویا می نامیم.)
بچه ها در شیوه آموزشی پویا ساختار دانش و یافته های خود را بر اساس تعامل با مردم و دنیای اطراف خود بنا
می کنند. بچه ها در اولین قدم یادگیری ، طرحی را انتخاب می کنند و برنامه های خود را در قالب این طرح پیاده می کنند.
انتخاب نوع طرح اولیه در این شیوه خیلی مهم است . هر چند بچه ها در انتخاب طرح مختار و آزادند ولی تنها نیستند و مربیان و حتی  والدین آنها از بچه ها ،  حمایت های عملی  ، عاطفی و معنوی می کنند.
در شیوه آموزشی پویا افراد بزرگسال ( مربی و والدین ) خلاقیّت و قوه تفکّر بچه ها را با تعاملات تربیتی و آموزشی و به کار گیری وسایل و شیوه های کاربردی پرورش می دهند و تقويت مي كنند  و در واقع استعداد های بالقوه آنها را شکوفا می سازند.

 شیوه آموزشی پویاچیست ؟ شیوه آموزشی پویا ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر روش ها متمایز می سازد. یکی از این ویژگی ها ، توالی و استمرار برنامه های اجرایی روزانه می باشد. دانشمندان معتقدند برنامه ریزی و اصرار در مرور مجدد برنامه و طرح های اجرا شده در امر یادگیری دو مولفه مهم هستند که توجه به آنها در برنامه روزانه در پیشرفت بچه ها خیلی موثر است ، چرا که با بچه ها با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می شوند و به اصطلاح فایل های ناقص یادگیری آنان  باز سازی می شوند.

به ادامه مطلب مراجعه نماييد

ابرگرفته ازhttp://taklif11.blogfa.com/

ادامه نوشته